Školení řidičů motorových vozidel

Vydáno: 20 minut čtení

V praxi se nad školeními řidičů motorových vozidel „vznáší“ celá řada otazníků, a proto někteří zaměstnavatelé k nim přistupují s postojem, každý, kdo řídí motorové vozidlo, musí absolvovat školení u autoškoly, ať nemáme v případě kontroly žádné problémy. Je to však nutné? V poslední době prezenční školení v autoškole je nahrazováno jí provozovaným e-learningem. Je to však dostačující? Co vše musí obsahovat školení řidičů motorových vozidel? Musí jej též absolvovat osoba samostatně výdělečně činná, když při výkonu své činnosti řídí motorové vozidlo?

Školení řidičů, kteří řídí motorová vozidla v rámci plnění svých pracovních povinností, jako svou službu nabízí snad každá autoškola. Na jejich webových stránkách můžete kromě nabídky nalézt i různé doplňující informace - pro koho je školení určeno, co obsahuje, jak často má být prováděno atd. Bohužel, ne vždy tyto informace napomohou k orientaci v problematice a někdy jsou dokonce chybné. Orientaci v problematice významně ztěžuje stálé používání dnes již zastaralých a nevhodných termínů.

Co s pojmy „řidič referent“ a „řidič z povolání“

V praxi jsou ve vztahu ke školení řidičů motorových vozidel běžně používány pojmy „řidič referent“ a „řidič z povolání“. Právní předpisy upravující povinnosti zajišťovat a provádět školení řidičů, kteří řídí motorová vozidla v rámci plnění svých pracovních povinností, však tyto pojmy neznají a používají zcela jiné „škatulkování“. V důsledku toho může docházet k nejasnostem, které povinnosti se vztahují na tzv. řidiče-referenta, a které na tzv. řidiče z povolání, když není zcela jasné, kteří řidiči jsou pod uvedenými pojmy myšleni.

Novela č. 102/2013 Sb. zákona o silniční dopravě (zákon č. 111/1994 Sb.) zrušila od 1. května 2013 povinnost zajistit školení řidičů z povolání. Tím značně zjednodušila problematiku školení řidičů motorových vozidel, neboť tak zůstaly pouze dvě poměrně úzké skupiny řidičů, pro které musí být zajištěno odborné profesní školení - zdokonalování odborné způsobilosti a získání odborné způsobilosti pro přepravu nebezpečných věcí (školení ADR). Tím však není dotčena povinnost u všech řidičů motorových vozidel, kteří řídí motorová vozidla v pracovněprávním vztahu, bez rozdílu, zda musí či nikoliv absolvovat odborné profesní školení, absolvovat „obecné“ školení o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP, jež obsahuje požadavky vyplývající z dopravních předpisů. O tom však později.

Při zajišťování školení řidičů motorových vozidel zapomeňme na označení „řidič-referent“ a „řidič z povolání“ a rozdělujme je na řidiče, na které se vztahuje odborné profesní školení (zdokonalování odborné způsobilosti, školení ADR) a na ostatní řidiče, kteří řídí motorová vozidla při výkonu pracovní činnosti. Jak bude uvedeno dále, neplatí zcela, že se jedná o řidiče motorových vozidel, jejichž hmotnost je menší nebo větší než 3 500 kg, jak se běžně

Související dokumenty

Související články

Nový kompetenční rámec profesionála v oblasti BOZP
Vyhrazená technická zařízení a připravovaný zákon o bezpečnosti jejich provozu
Pracovní úrazy při cestách autem
Rok 2023, aneb kam kráčíš, BOZP
Novela vyhlášky o pracovnělékařských službách
Bezpečnost práce u řidičů městské a příměstské hromadné dopravy
Odborná způsobilost pro pracovní potápění
Novela nařízení v oblasti vyhrazených technických zařízení
Doba covidová, aneb evoluce BOZP u zaměstnavatele
Motivační školení k prevenci rizik
Muskuloskeletální poruchy problémem v oblasti BOZP na evropských pracovištích
Vliv počasí z pohledu ergonomie na aktivitu a zdraví člověka
Regálové systémy pohledem současných bezpečnostních předpisů IV - první část
Manipulace s břemeny
S autem do zaměstnání a na pracovní cesty
Stres, pandemie a její vliv na bezpečnost práce
Bezpečnost práce začíná u každého jednotlivce
Regálové systémy pohledem současných bezpečnostních předpisů IV - druhá část
Využití ergonomie v procesu racionalizace pracovního systému

Související otázky a odpovědi

Chemické záchody na pracovišti
Náhrada za ztrátu příjmu po skončení pracovní neschopnosti
Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Zdravotní pojištění a překážky na straně zaměstnance
Práce ve ztíženém prostředí
Aktualizace směrnic BOZP
Stávka a její vliv na dovolenou
Pracovní úraz
Vstupní lékařská prohlídka u dohod mimo pracovní poměr při práci v noci
Úklidové služby
Dovolená u DPP: zápočet do 300 hod.
Pracovnělékařské prohlídky
Použití vlastního vozidla při služební cestě
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Lékařská prohlídka u řidiče referenta
Pracovní úraz
Školení první pomoci
DPP - vstupní prohlídka
Pracovní úraz
Pracovnělékařské služby