1. Úvod
Vnitropodniková doprava je důležitou součástí činností každé organizace. Ovšem, jako každá jiná lidská činnost, sebou přináší i jistá rizika. Při provozování vnitropodnikové dopravy často dochází ke střetu osob a vozidel, jejíž příčinu je možné většinou hledat ve špatném uspořádání pracovišť a dopravních cest a nedostatečném oddělení chodců a vozidel. Pěší trasy by měly být umístěny v bezpečné vzdálenosti od oblastí činnosti vozidla, nebo by měly být vybaveny vhodnou fyzickou zábranou. Plánování rozmístění pracovišť a dopravních cest vede ke snížení pravděpodobnosti střetu osob s vozidly. Pro efektivní řízení rizik z dopravy na pracovišti je dále zapotřebí zvážit tři klíčové oblasti, a to je „bezpečné pracoviště“, „bezpečné vozidlo“ a „bezpečný řidič“.
2. Rizika při provozování vnitropodnikové dopravy
V rámci hodnocení rizik musí být identifikována a posouzena i dopravní rizika. Při posuzování rizik musí být samotné pracoviště vyhodnoceno s ohledem na pohyb vozidel a chodců a musí být zavedena odpovídající kontrolní opatření, která odstraní nebo sníží všechna zjištěná rizika.
Každé místo je jiné a pravděpodobně bude představovat různá nebezpečí a rizika. Dobře navržené místo s vhodnou segregací vozidel a lidí sníží pravděpodobnost dopravních nehod na pracovišti. Nejúčinnějším způsobem zajištění bezpečného pohybu chodců a vozidel po pracovišti je zajištění oddělených tras pro chodce a vozidla.
V některých případech však není úplná segregace možná, takže je nutné jasně vyznačit trasy pro pěší a vozidla. Pro vozidla a chodce by měly existovat oddělené vchody a východy a na dveře, které se otevírají na dopravních trasách vozidel, by měly být instalovány výhledové panely. Pokud se křižují trasy pro chodce a vozidla, měly by být jasně označeny pomocí opatření, jako jsou padající obrubníky, bariéry, odrazující dlažba atd., které pomáhají nasměrovat chodce k příslušným přechodům.
Zaměstnanec byl zraněn 360stupňovým rypadlem, který byl provozován na špatně organizovaném „šrotišti“. Rypadlo při couvání přejelo zaměstnanci pravou nohu. Rypadlo nebylo vybaveno zařízením pro zlepšení viditelnosti z kabiny nebo signalizací a řidič neprošel školením. Rypadlo před incidentem pracovalo denně ve vzdálenosti 3 nebo 4 m od zraněného zaměstnance a jednou ho již zasáhlo. Po nehodě firma reorganizovala pracoviště a fyzicky oddělila prostor, kde zaměstnanci manuálně demontovali vozidla. Rovněž i rypadlo se nyní používá v ohraničeném prostoru, bez přítomnosti zaměstnanců.
Mnohé společnosti využívají k hodnocení rizik „sofistikované metody“, které zpracovávají sami nebo si nechají zpracovat externě, přičemž ve většině případů stačí jednoduché hodnocení rizik v pěti krocích.
Hodnocení rizik je funkční, jen v případě, že se na jeho zpravování podílí příslušní zaměstnanci a jejich přímí vedoucí. Hodnocení rizik nemá být pouze dílem odborně způsobilé osoby. Zaměstnavatel však musí přidělit dostatečné zdroje.
Jednoduché hodnocení rizik v pěti krocích:
- zjisti, kde a jak jsou vozidla na pracovišti využívána,
- zamysli se, kdo a jakým způsobem může být zraněn (přednostně identifikuj případná riziková místa střetu vozidel a pěších),
- vyhodnoť příslušná rizika (posuď, zda jsou již přijatá opatření dostatečná, jako je například bezpečnostní značení, zpomalovací prahy, omezená rychlost vozidel, zákaz vstupu pro pěší, školení řidičů a ostatních zaměstnanců, atd.),
- dokumentuj svá zjištění,
- pravidelně reviduj platnost hodnocení rizik (bezodkladně po provedených změnách, majících vliv na bezpečnost práce a pracovních úrazech).
Bezpečný způsob práce by měl mimo jiné zahrnovat:
- poskytnuté informace (řidiči musí mít dostatečné informace, jakým způsobem pracovat bezpečně, například znalost dopravních tras, parkovacích ploch, atd.)