Terénní pečovatelská služba se poskytuje v domácnostech klientů. Místo a časová dostupnost pečovatelské služby je přizpůsobena tak, aby vyhověla požadavkům klientů, kteří služby využívají. Každý pracovní den, včetně víkendů, je rozdělen do trasy, podle které se pečovatel daný den řídí. Pracovní dobu pro terénní formu pečovatelské služby si určuje každá organizace samostatně. Nejčastěji je práce vykonávána v dvousměnném pracovním režimu po 12 hodinách. Součástí poskytovaných služeb je i doprovázení klienta mimo domov (procházky, nákupy, návštěvy apod.).

Pro výkon práce pečovatele se doporučuje střední vzdělání s maturitou (může být i vzdělání nižšího stupně). Výhodou je kurz pracovníka v sociálních službách dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. Další požadavky: řidičský průkaz skupiny B, základní znalost a práce s PC.

Stručný výčet prováděných pracovních činností

  • Pomoc klientům v jejich domácím prostředí při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu – pomoc s úkony osobní hygieny, s pohybem v bytě, s podáváním stravy, s přesunem na invalidní vozík, s oblékáním apod.
  • Dovoz nebo donáška jídla, poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy.
  • Pomoc při zajištění chodu domácnosti, běžný úklid a údržba domácnosti, pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti.
  • Pomoc při pohybu mimo domov, doprovod na procházky, k lékaři, na úřady apod.
  • Obstarání běžných nákupů a pochůzek.
  • Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím.
  • Řízení motorového vozidla v souvislosti s plněním pracovních úkolů.

Relevantní mimořádné provozní události

  • Úraz pracovníka v důsledku účinků mechanických rizik (zakopnutí/pád na rovině, schodech, o překážky, uklouznutí na mokré podlaze, pád břemene na pracovníka, pořezání o ostré předměty).
  • Poškození pohybového aparátu pracovníka z důvodu manipulace s břemeny a zaujímání podmíněně přijatelných / nepřijatelných pracovních poloh (zejména při polohování a přemisťování klienta).
  • Duševní nebo emotivní zhroucení v důsledku zvýšené psychické zátěže.
  • Poškození zdraví pracovníků z důvodu psychosociálních rizik (stres při práci, syndrom vyhoření, noční práce, nadměrné pracovní vytížení).
  • Přenos infekčních onemocnění v přímém/nepřímém kontaktu s klienty.
  • Úraz způsobený zasažením pracovníka el. proudem při technické závadě zařízení.
  • Potřísnění žíravými nebo dráždivými chemickými přípravky, nadýchání se dráždivých aerosolů, zasažení kůže a očí aerosoly ve spreji (čistící a dezinfekční prostředky).
  • Fyzické napadení pracovníka agresivním klientem, napadení zvířetem.
  • Duševní nebo emotivní zhroucení v důsledku zvýšené psychické zátěže.
  • Dopravní nehoda.

Základní opatření pro předcházení mimořádným událostem nebo jejich následkům

  • Zdravotní způsobilost pro výkon povolání, pravidelné provádění pracovnělékařských prohlídek.
  • Seznámení pracovníků se všemi relevantními riziky spojenými s výkonem práce a s opatřeními přijatými proti jejich nežádoucímu působení na lidské zdraví.
  • Pravidelný výcvik a školení ve vztahu k BOZP – mimo jiné s ohledem na řízení motorového vozidla, proškolení pracovníků v poskytování první předlékařské pomoci.
  • Dodržování bezpečných pracovních postupů pro jednotlivé pracovní činnosti.
  • Respektování zásad správné manipulace s břemeny.
  • Aktivní péče o duševní zdraví, vzdělávání a osvěta v oblasti psychosociálních rizik, duševní hygiena.
  • Nakládání s čistícími a dezinfekčními přípravky v souladu s bezpečnostními listy.
  • Používání pouze nepoškozených zařízení a pomůcek v souladu s pokyny od výrobce.
  • Pravidelná vizuální kontrola elektrických spotřebičů v souladu s pokyny výrobce.
  • Vybavení pracovníka mobilním telefonem a lékárničkou.
  • Poučení zaměstnanců o způsobech eliminace osobního fyzického kontaktu s osobami, u kterých se lze důvodně domnívat, že mohou být nakaženy infekčními chorobami (HIV, COVID-19 aj.).
  • Poučení pracovníka o používání společných sociálních zařízení.
  • Poskytování a používání stanovených OOPP.

Karta BOZP pro profesi ke stažení