Práce je vykonávána zejména v administrativních objektech, kdy se knihovník během práce pohybuje ve vnitřních prostorách (administrativní a skladovací prostory). Občasně se může pohybovat také mimo tyto objekty (např. při zajišťování meziknihovní výpůjčky, nákupu knih apod.). Ve venkovských oblastech může být práce vykonávána v motorových vozidlech nebo jejich blízkosti (tj. pojízdné knihovny, knižní trhy).
Nejvhodnější přípravu pro pozici knihovníka poskytuje střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru informační služby, knihovnictví. Jinou alternativu představuje střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru gymnázium, střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez maturity) v oboru publicistika a střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru knihkupectví. Nejvhodnější přípravu pro knihovníka – specialistu poskytuje magisterský studijní program v oboru informační studia a knihovnictví. Jinou alternativu představuje magisterský studijní program oboru systémové inženýrství a informatika, magisterský studijní program ve skupině oborů informatické obory, magisterský studijní program ve skupině oborů publicistika, knihovnictví a informatika, magisterský studijní program ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče, magisterský studijní program ve skupině oborů z oblasti historie, magisterský studijní program ve skupině oborů teorie a dějiny umění, magisterský studijní program v oboru ekonomika a management, magisterský studijní program ve skupině oborů sociální vědy a magisterský studijní program v oboru kvantitativní metody v ekonomice.
Stručný výčet prováděných pracovních činností
- Zajišťování knihovnicko-bibliografické, referenční a informační služby uživatelům v knihovnách s lokální nebo celostátní působností.
- Zajišťování chodu knihovny, organizování knihovního fondu a revizí knihovních sbírek s lokální, regionální a celostátní působností.
- Tvorba speciálních bibliografických a faktografických databází a koncepce zavádění specializovaných knihovnických systémů.
- Metodická, konzultační a poradenská činnost v knihovnách.
- Samostatná katalogizace podle standardů a stanovených metodik, vytváření národních a mezinárodních standardů pro knihovnictví.
- Správa a organizace specializovaných samostatných studoven v knihovnách s celostátní působností.
- Zajišťování vnitrostátních a mezinárodních meziknihovních výpůjčních služeb, tvorba koncepce rozvoje knihovnictví.
- Analytická činnost a zpracování souborných katalogů speciálních dokumentů a vzácných tisků.
Relevantní mimořádné provozní události
- Úraz pracovníka spojený s pracovním prostorem (v důsledku zakopnutí, uklouznutí a pádu při chůzi po schodech nebo na komunikacích).
- Úraz pracovníka v důsledku mechanických rizik – ostré hrany, skřípnutí, přimáčknutí, přiražení při manipulaci s břemeny.
- Zranění hlavy nebo těla v důsledku pádu nebo sesutí nesprávně uložené manipulační jednotky.
- Zásah elektrickým proudem při obsluze nebo při poruše elektrického zařízení (elektrických spotřebičů a výpočetní techniky apod.).
- Poškození pohybového aparátu (muskuloskeletálního systému) pracovníka z důvodu nesprávné manipulace s břemeny.
- Zřícení nebo sesutí regálu z důvodu nevhodně uložené manipulační jednotky.
- Pád z výšky při práci na schůdkách nebo na žebříku.
- Nehoda při jízdě manipulačního vozíku.
- Požár vlivem zkratu na elektrické instalaci nebo na elektrickém kancelářském vybavení nebo při používání mikrovlnné trouby nebo jiných tepelných zařízení.
Základní opatření pro předcházení mimořádným událostem nebo jejich následkům
- Zaměstnávat pouze osoby s odbornou a zdravotní způsobilostí pro danou činnost.
- Prokazatelné seznámení všech zaměstnanců s rizikovými faktory a opatřeními proti jejich působení.
- Školení zaměstnanců o právních a ostatních předpisech BOZP, předpisech a pokynech zaměstnavatele a školení o PO.
- Proškolení zaměstnanců o zásadách poskytování předlékařské první pomoci.
- Zajištění prostředků pro poskytnutí první pomoci, hasebních prostředků a pitné vody pro osobní hygienu a doplňování tekutin.
- Dbát na to, aby při odchodu z pracoviště nebo při ukončení pracovní doby byly vypnuty a odpojeny elektrické spotřebiče od zdrojů elektrického proudu.
- Veškeré pracovní pomůcky a vybavení používat pouze k účelům, pro které byly vyrobeny; před zahájením výkonu práce nutno provést jejich kontrolu.
- Provádění pravidelných revizí, kontrol a prohlídek přístrojů, zařízení, a pomůcek s cílem zajištění bezpečnosti při jejich používání a provozu.
- Zákaz kouření a manipulace s otevřeným ohněm v prostorách knihovny.
Základní právní předpisy, které se týkají výkonu práce (v platném znění)
- Zákon č. 262/2006 Sb. § 101–108
- Zákon č. 309/2006 Sb. § 2, 4–7
- Zákon č. 258/2000 Sb. § 37–39
- Nařízení vlády č. 101/2005 Sb. § 3, Příloha
- Nařízení vlády č. 378/2001 Sb. § 2–4
- Nařízení vlády č. 361/2007 Sb. § 9–12, 26–30, 31–35, 53
- Nařízení vlády č. 362/2005 Sb. § 3–4, Příloha
- Vyhláška č. 50/1978 Sb. § 3