Práce je vykonávána zejména v administrativních objektech, kdy se knihovník během práce pohybuje ve vnitřních prostorách (administrativní a skladovací prostory). Občasně se může pohybovat také mimo tyto objekty (např. při zajišťování meziknihovní výpůjčky, nákupu knih apod.). Ve venkovských oblastech může být práce vykonávána v motorových vozidlech nebo jejich blízkosti (tj. pojízdné knihovny, knižní trhy). 

Nejvhodnější přípravu pro pozici knihovníka poskytuje střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru informační služby, knihovnictví. Jinou alternativu představuje střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru gymnázium, střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez maturity) v oboru publicistika a střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru knihkupectví. Nejvhodnější přípravu pro knihovníka – specialistu poskytuje magisterský studijní program v oboru informační studia a knihovnictví. Jinou alternativu představuje magisterský studijní program oboru systémové inženýrství a informatika, magisterský studijní program ve skupině oborů informatické obory, magisterský studijní program ve skupině oborů publicistika, knihovnictví a informatika, magisterský studijní program ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče, magisterský studijní program ve skupině oborů z oblasti historie, magisterský studijní program ve skupině oborů teorie a dějiny umění, magisterský studijní program v oboru ekonomika a management, magisterský studijní program ve skupině oborů sociální vědy a magisterský studijní program v oboru kvantitativní metody v ekonomice.

Stručný výčet prováděných pracovních činností

  • Zajišťování knihovnicko-bibliografické, referenční a informační služby uživatelům v knihovnách s lokální nebo celostátní působností.
  • Zajišťování chodu knihovny, organizování knihovního fondu a revizí knihovních sbírek s lokální, regionální a celostátní působností.
  • Tvorba speciálních bibliografických a faktografických databází a koncepce zavádění specializovaných knihovnických systémů.
  • Metodická, konzultační a poradenská činnost v knihovnách.
  • Samostatná katalogizace podle standardů a stanovených metodik, vytváření národních a mezinárodních standardů pro knihovnictví.
  • Správa a organizace specializovaných samostatných studoven v knihovnách s celostátní působností.
  • Zajišťování vnitrostátních a mezinárodních meziknihovních výpůjčních služeb, tvorba koncepce rozvoje knihovnictví.
  • Analytická činnost a zpracování souborných katalogů speciálních dokumentů a vzácných tisků.

Relevantní mimořádné provozní události

  • Úraz pracovníka spojený s pracovním prostorem (v důsledku zakopnutí, uklouznutí a pádu při chůzi po schodech nebo na komunikacích).
  • Úraz pracovníka v důsledku mechanických rizik – ostré hrany, skřípnutí, přimáčknutí, přiražení při manipulaci s břemeny.
  • Zranění hlavy nebo těla v důsledku pádu nebo sesutí nesprávně uložené manipulační jednotky.
  • Zásah elektrickým proudem při obsluze nebo při poruše elektrického zařízení (elektrických spotřebičů a výpočetní techniky apod.).
  • Poškození pohybového aparátu (muskuloskeletálního systému) pracovníka z důvodu nesprávné manipulace s břemeny.
  • Zřícení nebo sesutí regálu z důvodu nevhodně uložené manipulační jednotky.
  • Pád z výšky při práci na schůdkách nebo na žebříku.
  • Nehoda při jízdě manipulačního vozíku.
  • Požár vlivem zkratu na elektrické instalaci nebo na elektrickém kancelářském vybavení nebo při používání mikrovlnné trouby nebo jiných tepelných zařízení.

Základní opatření pro předcházení mimořádným událostem nebo jejich následkům

  • Zaměstnávat pouze osoby s odbornou a zdravotní způsobilostí pro danou činnost.
  • Prokazatelné seznámení všech zaměstnanců s rizikovými faktory a opatřeními proti jejich působení.
  • Školení zaměstnanců o právních a ostatních předpisech BOZP, předpisech a pokynech zaměstnavatele a školení o PO.
  • Proškolení zaměstnanců o zásadách poskytování předlékařské první pomoci.
  • Zajištění prostředků pro poskytnutí první pomoci, hasebních prostředků a pitné vody pro osobní hygienu a doplňování tekutin.
  • Dbát na to, aby při odchodu z pracoviště nebo při ukončení pracovní doby byly vypnuty a odpojeny elektrické spotřebiče od zdrojů elektrického proudu.
  • Veškeré pracovní pomůcky a vybavení používat pouze k účelům, pro které byly vyrobeny; před zahájením výkonu práce nutno provést jejich kontrolu.
  • Provádění pravidelných revizí, kontrol a prohlídek přístrojů, zařízení, a pomůcek s cílem zajištění bezpečnosti při jejich používání a provozu.
  • Zákaz kouření a manipulace s otevřeným ohněm v prostorách knihovny.

Karta BOZP pro profesi ke stažení