Pracoviště kadeřnictví/holičství se nachází ve vnitřních prostorách budov. Stavebně a provozně musejí být oddělené od jiných prostor, zejména bytových. Velikost provozovny se odvíjí od nabízených služeb a poskytované péče. Minimální podlahová plocha na jedno křeslo musí činit 3,0 m2. Součástí pracovního prostoru je zpravidla čekárna pro zákazníky, zázemí pro pracovníky a sociální zařízení. 

Nejvhodnější přípravu pro tuto pozici poskytuje střední vzdělání s výučním listem v oboru kadeřník. V případě absolventa střední školy bez maturitního vysvědčení je vyžadována minimálně 6letá praxe v oboru nebo ustanovení tzv. odpovědného zástupce, který danou klasifikaci splňuje.

Stručný výčet prováděných pracovních činností

  • Prodlužování vlasů nastavováním.
  • Zhotovování vodové a trvalé ondulace.
  • Vytváření speciálních, individuálních, módních a kreativních střihů a účesů.
  • Holení a úprava vousů.
  • Mytí, masáže hlavy, regenerace vlasů.
  • Barvení, odbarvování, tónování a melírování vlasů a vousů.
  • Úprava běžných denních účesů.
  • Úprava vlásenkářských výrobků a jejich použití při vytváření náročného účesu.

Relevantní mimořádné provozní události

  • Úraz pracovníka v důsledku účinků mechanických rizik (ostré hrany, vyčnívající ostré nebo špičaté předměty, pohybující se částí zařízení, padající předměty, uklouznutí na kluzkém/znečištěném povrchu, odletující částice).
  • Úraz pracovníka spojený s pracovním prostorem (stísněná místa, přiražení, skřípnutí, nedostatečné osvětlení pracovního úkolu).
  • Úraz způsobený zasažením pracovníka el. proudem.
  • Poškození muskuloskeletálního systému vlivem trvalé práce vstoje a charakteristickou polohou rukou při práci (např. bolesti nohou, zad, ramen, loktů, prstů a krční páteře).
  • Potřísnění žíravými nebo dráždivými čistícími přípravky, nadýchání se dráždivých aerosolů.
  • Zasažení kůže a očí aerosoly ve spreji.
  • Opaření horkou vodou nebo horkým vzduchem (fén), kontakt ruky s horkým povrchem.
  • Zranění cizí osoby (zákazník).
  • Infikování choroboplodnými zárodky (viry, bakterie) nebo parazity (vši).
  • Požár.

Základní opatření pro předcházení mimořádným událostem nebo jejich následkům

  • Vydání a důsledné dodržování provozního řádu provozovny.
  • Školení o právních a ostatních předpisech BOZP, včetně interních předpisů zaměstnavatele.
  • Provádění pracovnělékařských prohlídek pro pracovníky provádějící činnosti epidemiologicky závažné.
  • Pracoviště musí být vybaveno lékárničkou s vybavením podle poskytovaných služeb (obsah stanoven po dohodě s lékařem).
  • Dostatečný teoretický a praktický zácvik.
  • Důsledné dodržování stanovených pracovních postupů pro jednotlivé úkony a poskytované služby.
  • Seznámení pracovníků se všemi relevantními riziky spojenými s výkonem práce, opatřeními přijatých proti jejich působení a se stanovenými pracovními postupy.
  • Seznámení zaměstnanců s pracovními postupy, zákazy, příkazy, umístěním prostředků první pomoci a hasebních prostředků, jakož i způsobem přivolání pomoci.
  • Školení z poskytování předlékařské první pomoci.
  • Pravidelná kontrola technického stavu elektrických spotřebičů v souladu s pokyny výrobce.
  • Při náhodné kontaminaci pokožky pracovníka nebo zákazníka biologickým materiálem (krev) je nutné kontaminované místo ihned dezinfikovat přípravkem s virucidním účinkem.
  • Po každém mytí vlasů ošetřit ruce desinfekčním a regeneračním krémem.
  • Při odchodu z pracoviště nebo po ukončení práce řádně vypnout případně odpojit el. spotřebiče a zařízení od zdroje el. proudu.

Karta BOZP pro profesi ke stažení