Charakter pracovního místa a prostředí je různý dle klientely, na kterou se organizace zaměstnávající pracovníka v sociálních službách zaměřuje. Práce může být vykonávána na ulici, v noclehárně pro osoby bez přístřeší, na ubytovnách, ve věznicích. Práce je občas vykonávána v prostředí se ztíženými pracovními podmínkami (vlhko, teplo, chlad). Na pracovišti se používají dopravní prostředky.

Podmínkou výkonu činnosti pracovníka v sociálních službách je bezúhonnost, zdravotní způsobilost a odborná způsobilost dle zákona o sociálních službách. Pro činnosti ad I se vyžaduje základní nebo střední vzdělání a absolvování akreditovaného specializačního kurzu v minimálním rozsahu 150 hodin; pro činnosti ad II se vyžaduje střední vzdělání nebo střední odborné vzdělání a absolvování akreditovaného specializačního kurzu v minimálním rozsahu 200 hodin; pro činnosti ad III se vyžaduje základní vzdělání, střední vzdělání, střední odborné vzdělání nebo vyšší odborné vzdělání.

Stručný výčet prováděných pracovních činností

  • Poskytování přímé obslužné péče o osoby spočívající v nácviku jednoduchých denních činností, pomoc při osobní hygieně a oblékaní, manipulaci s přístroji, pomůckami, prádlem, udržování čistoty a osobní hygieny, podporu soběstačnosti, posilování životní aktivizace, vytváření základních sociálních a společenských kontaktů a uspokojování psychosociálních potřeb (ad I).
  • Poskytování základní výchovné nepedagogické činnosti spočívající v prohlubování a upevňování základních hygienických a společenských návyků až po jejich fixaci, působení na vytváření a rozvíjení pracovních návyků, manuální zručnosti a pracovní aktivity, provádění volnočasových aktivit zaměřených na rozvíjení osobnosti, zájmů, znalostí a tvořivých schopností formou výtvarné, hudební a pohybové výchovy, zabezpečování zájmové a kulturní činnosti a provádění asistenční služby a osobní asistence (ad II).
  • Poskytování pečovatelské činnosti spočívající ve vykonávání prací spojených s přímým stykem s osobami s fyzickými a psychickými obtížemi, komplexní péči o jejich domácnost, zajišťování sociální pomoci, provádění sociálních depistáží pod vedením sociálního pracovníka, poskytování pomoci při vytváření sociálních a společenských kontaktů a psychické aktivizaci, organizační zabezpečování a komplexní koordinování pečovatelské činnosti v územním celku (ad III).

Relevantní mimořádné provozní události

  • Zhoršené povětrnostní podmínky (bouřka, déšť, kroupy, vítr, mlha, bláto).
  • Fyzické napadení klientem.
  • Napadení zvířaty (zejména psi, kočky).
  • Úraz v důsledku pobytu v neznámém terénu (např. vybydlené domy, ghetta, zahrádkářské kolonie).
  • Nehoda při jízdě dopravním prostředkem.
  • Sražení, přejetí, odhození dopravním prostředkem.
  • Uklouznutí a pád na pochozí komunikaci/terénu (náledí, bláto, překážky, nerovnosti, prohlubně apod.).
  • Úpal nebo úžeh.

Základní opatření pro předcházení mimořádným událostem nebo jejich následkům

  • Výkonem práce pověřit pouze zdravotně a odborně způsobilé osoby (splňující stanovené kvalifikační požadavky).
  • Školení o právních a ostatních předpisech v oblasti BOZP a PO.
  • Informovanost o charakteru práce a místu jejího výkonu (zajištění informací o místu pohybu klientů, jejich zdravotním stavu a výskytu možných sociálně patologických jevů).
  • Seznámit zaměstnance s existujícími riziky, s pracovními postupy, zákazy, příkazy, dohodnutými signály, umístěním a používáním prostředků první pomoci a hasebních prostředků.
  • Specializovaná školení a výcvik – asertivní trénink, kurz poskytování předlékařské první pomoci, kurz sebeobrany apod.
  • Smluvení (nácvik) signálů pro přivolání pomoci v případě ohrožení, instalace radiozvonků, help tlačítek apod.
  • Vybavit terénní pracovníky mobilními telefony, provádět jejich průběžnou kontrolu zpětným voláním.
  • Rozmístit nábytek v kancelářích tak, aby byl možný rychlý a bezpečný únik v případě ohrožení.
  • Poučení zaměstnanců o způsobech eliminace osobního fyzického kontaktu s osobami, u kterých se lze důvodně domnívat, že mohou být nakaženi infekčními chorobami (HIV, hepatitida, svrab, tuberkulóza aj.) – vyloučit podávání rukou, používání společných sociálních zařízení, jídelních a hygienických potřeb apod.
  • Důsledné a správné používání poskytnutých OOPP.

Karta BOZP pro profesi ke stažení