Práce lodníka nebo převozníka je vykonávána převážně na palubách, příp. v podpalubí plujícího plavidla, částečně pak i mimo plavidlo, a to zejména při opravách, vyvazování, naloďování/vyloďování, resp. při nakládacích/vykládacích pracích. Práce mimo plavidlo zahrnuje nejčastěji pohyb po březích, molech, lávkách, nábřežních zdech přístavů, pohyblivých můstcích přístavišť, pochozích lávkách plavebních komor nebo lodních zdvihadel, případně i po zamrzlé hladině (např. při bourání ledové celiny). Řízení plavidla probíhá z lodního můstku či kormidelny. Plavidla mohou být provozována na všech vnitrozemských vodních cestách anebo na vodních cestách námořního charakteru. 

Nejvhodnějším vzděláním je střední vzdělání s výučním listem v oboru lodník (kód oboru 23-65-H/02), nebo v oboru strojník-lodní doprava (kód oboru 23-65-H/009). Alternativou je osvědčení o odborné způsobilosti k vedení a obsluze plavidel podle zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě (Průkaz způsobilosti lodníka, resp. Průkaz způsobilosti převozníka) udělené Státní plavební správou.

Stručný výčet prováděných pracovních činností

  • Obsluha kormidla na všech vodních cestách (pod dohledem kapitána).
  • Vedení převozní lodi přepravující nejvýše 12 cestujících s vlastním strojním pohonem nebo bez vlastního strojního pohonu.
  • Obsluha a řízení strojů a strojních zařízení plavidla a kotevních mechanismů plavidla.
  • Zajištění technického provozu plavidla, jeho strojů a zařízení, včetně údržby a oprav prováděných při provozu.
  • Odvazování, vyvazování a zabezpečení plavidel v přístavištích, příprava kotev a zaplétání lan na plavidle.
  • Manévrování s plavidly do požadovaných pozic.
  • Práce související s řazením a vytvářením sestav plavidel.
  • Práce související s nakládkou a vykládkou přepravovaného nákladu, resp. naloděním a vyloděním přepravovaných osob.
  • Používání zařízení pro spojení v plavebním provozu a pro bezpečný provoz plavidla (ovládání signalizace, radiokomunikačních a navigačních zařízení, používání map a kompasu apod.).

Relevantní mimořádné provozní události

  • Úraz pracovníka v důsledku účinků mechanických rizik, zejména pořezání, píchnutí, odření, pohmoždění při práci s ručním nářadím, strojním zařízením, lany apod.
  • Pád pracovníka z výšky nebo propadnutí do volné hloubky, uklouznutí, zakopnutí, zvrtnutí kotníku při pohybu po nerovném, mokrém nebo jinak znečištěném povrchu.
  • Úraz pracovníka v důsledku zavalení nebo přiražení pohybujícím se břemenem, částí zařízení nebo přepravovaným nákladem, zasažení padajícím břemenem, přimáčknutí části těla trupem lodi.
  • Úraz pracovníka následkem zasažení elektrickým proudem.
  • Poškození pohybového aparátu pracovníka v důsledku špatné manipulace s břemeny (např. při nakládce/vykládce plavidla).
  • Úraz vzniklý v důsledku nehody v provozu na vodní cestě (srážka s jiným plavidlem, náraz na pevnou překážku, najetí na mělčinu, potopení plavidla apod.).
  • Zranění přepravovaných osob při nalodění/vylodění nebo během plavby (např. přepadnutí přes palubu).
  • Požár na plavidle v důsledku technické poruchy, nehody v provozu na vodní cestě, úniku paliva apod.
  • Vážné poškození zdraví nebo smrt pracovníka v důsledku utonutí nebo v podchlazení po pádu do chladné vody.
  • Poškození zdraví pracovníka vlivem ztížených pracovních podmínek (dlouhodobá expozice hluku, vibracím, proměnlivým klimatickým podmínkám, práce v noci, zvýšená fyzická zátěž, působení výfukových zplodin apod.).

Základní opatření pro předcházení mimořádným událostem nebo jejich následkům

  • Práci smí vykonávat jen zdravotně a odborně způsobilí pracovníci.
  • Pravidelné provádění pracovně lékařských prohlídek.
  • Seznámení pracovníků se všemi relevantními riziky spojenými s výkonem práce a s opatřeními přijatými proti jejich nežádoucímu působení na lidské zdraví.
  • Pravidelný výcvik a školení členů posádky o obsluze záchranného a bezpečnostního vybavení lodě, o BOZP a PO a o používání OOPP.
  • Proškolení pracovníků o poskytování předlékařské první pomoci, o postupech záchrany tonoucí osoby a vyproštění osoby v bezvědomí z nebezpečného prostoru.
  • Vybavení lodě prostředky pro první pomoc, hasebními prostředky a záchrannými prostředky.
  • Poskytování a používání stanovených OOPP.
  • Zajištění předmětů proti nežádoucímu samovolnému přemístění v důsledku pohybu lodě (přepravovaný kusový náklad, nábytek, dveře, vybavení lodě).
  • Používání pouze určených, nepoškozených, pravidelně kontrolovaných/revidovaných pracovních zařízení, strojů, pomůcek a nářadí v souladu s pokyny od výrobce.
  • Dodržování bezpečných pracovních postupů pro jednotlivé činnosti.
  • Zajištění protismykové úpravy povrchů pochozích ploch, jejich pravidelné čištění, odstraňování námrazy ze žebříků, lávek, palub.
  • Při práci s otevřeným ohněm dbát dodržování protipožárních zásad.
  • Práci provádět s rozvahou, věnovat pozornost vedení lodi, sledovat plavební provoz a prostor okolo lodě.

Karta BOZP pro profesi ke stažení