Operátor poloautomatických strojů v automobilovém průmyslu

Práce je vykonávána zejména v průmyslových objektech a halách, kdy se operátor během práce převážně pohybuje ve vnitřních prostorách (objekty a haly) firmy. Občasně se může pohybovat také ve skladovacích objektech a jiných prostorách.

Nejvhodnější přípravu pro tuto profesi poskytuje středoškolské vzdělání s výučním listem ve skupině oborů strojírenství a strojírenská výroba. Další žádoucí odborné znalosti jsou: technické kreslení ve strojírenství a v kovovýrobě, obecné zásady a postupy péče o stroje, zařízení a investiční celky, systémy a standardy jakosti a kvality ve strojírenství a kovovýrobě.

Stručný výčet prováděných pracovních činností

  • Doplňování strojů a zařízení potřebným materiálem.
  • Objednávání potřebného materiálu v rámci interního logistického systému.
  • Nastavování strojů do základní polohy dle pracovních návodek a předepsaných kritérií.
  • Příprava pracoviště pro výrobu dílů dle požadavků a plánu výroby.
  • Čtení údajů z měřících a kontrolních přístrojů určených k přezkoušení korektního průběhu práce během výrobního provozu.
  • Kontrola hotových výrobků dle vzorových kusů.
  • Vypisování základní výrobní dokumentace (výkazů práce).
  • Evidování shodných a neshodných výrobků.
  • Základní údržba pracoviště a kontrola strojů a zařízení.

Relevantní mimořádné provozní události

  • Úraz pracovníka v důsledku účinků mechanických rizik (uklouznutí na podlaze, pořezání, odření, naražení prstů při provádění běžných prací spojených s údržbou a čištěním zařízení).
  • Úraz hlavy pracovníka úderem o konstrukční části výrobní linky nebo o snížený profil.
  • Úraz pracovníka následkem zasažení elektrickým proudem (dotyk na nekryté nebo nezajištěné živé části při obsluze, údržbě a činnostech na elektrickém zařízení, zkrat apod.).
  • Zakopnutí nebo uklouznutí na nerovném kluzkém terénu anebo komunikaci.
  • Pád z výšky při použití žebříku či štaflí.
  • Úraz pracovníka při zasažení chemickou látkou (provozní kapaliny, čisticí prostředky).
  • Úraz dlaně nebo prstů ruky způsobený pořezáním o neobrobenou část výrobku nebo ostrou částí některého z nástrojů.
  • Úraz pracovníka způsobený pádem břemene na chodidlo.
  • Poškození muskuloskeletálního systému v důsledku špatné manipulace s břemeny nebo při zaujímaní nepřijatelných poloh.
  • Úraz pracovníka způsobený nevhodným používáním ručního nářadí.
  • Úraz pracovníka v důsledku zasažení odletujícími částicemi nebo předměty.
  • Úraz pracovníka způsobený zbytkovou energií stroje.
  • Vznik zdravotních obtíží v důsledku dlouhodobé expozice hluku.
  • Kolaps z důsledku nadměrného fyzického nebo duševního vyčerpání lidského organismu (v důsledku dlouhodobě zvýšeného stresu, nedostatku odpočinku a spánku, nedostatečného přísunu tekutin a potravy, práce v noci apod.).

Základní opatření pro předcházení mimořádným událostem nebo jejich následkům

  • Práci smí vykonávat jen zdravotně a odborně způsobilí pracovníci.
  • Seznámení pracovníků se všemi relevantními riziky spojenými s výkonem práce a s faktory pracovních podmínek a opatřeními přijatými proti jejich nežádoucímu působení na lidské zdraví.
  • Před začátkem používání strojů a zařízení musí být pracovník seznámen s návodem k obsluze, případně další provozní dokumentací (např. technologickým či pracovním postupem).
  • Provádění pravidelných revizí, kontrol a prohlídek přístrojů, zařízení, a pomůcek s cílem zajištění bezpečnosti při jejich používání a provozu.
  • Zajištění a vybavení pracovníka vhodnými OOPP.
  • Pravidelné seznamování pracovníka s aktualizovanými předpisy BOZP a předchozími úrazy a zraněními, které se udály v jeho či jiné firmě se stejným výrobním charakterem.
  • Pravidelné a důsledné provádění pracovně lékařských prohlídek, včetně zajišťování dohledu poskytovatele pracovně lékařských služeb na pracovištích.
  • Zajištění optimálního pracovního prostředí (úroveň hluku odpovídající výkonu psychicky náročné práci, odstranění všech rušivých elementů, dostatek přirozeného světla, zřízení místností pro odpočinek apod.).
  • Zajištění vhodných pracovních a ergonomických pomůcek a zařízení (vhodný pracovní stůl a židle v případě potřeby zajištění stojanů na monitory nebo pro umístění dokumentů, ergonomickou podložku chodidel, vhodné a nepoškozené nářadí potřebné k opravám, údržbě a čištění strojů a linek).
  • Organizovat práci tak, aby stres, pracovní monotonie a zraková zátěž byly minimalizovány (např. četnější přestávky vyplněné pohybovými aktivitami nebo odpočinkem/spánkem, podpora správného stravování apod.).

Karta BOZP pro profesi ke stažení