Práce je vykonávána zejména v průmyslových objektech a halách, kdy se operátor během práce převážně pohybuje ve vnitřních prostorách (objekty a haly) firmy. Občasně se může pohybovat také ve skladovacích objektech a jiných prostorách.
Nejvhodnější přípravu pro tuto profesi poskytuje středoškolské vzdělání s výučním listem ve skupině oborů strojírenství a strojírenská výroba. Další žádoucí odborné znalosti jsou: technické kreslení ve strojírenství a v kovovýrobě, obecné zásady a postupy péče o stroje, zařízení a investiční celky, systémy a standardy jakosti a kvality ve strojírenství a kovovýrobě.
Stručný výčet prováděných pracovních činností
- Doplňování strojů a zařízení potřebným materiálem.
- Objednávání potřebného materiálu v rámci interního logistického systému.
- Nastavování strojů do základní polohy dle pracovních návodek a předepsaných kritérií.
- Příprava pracoviště pro výrobu dílů dle požadavků a plánu výroby.
- Čtení údajů z měřících a kontrolních přístrojů určených k přezkoušení korektního průběhu práce během výrobního provozu.
- Kontrola hotových výrobků dle vzorových kusů.
- Vypisování základní výrobní dokumentace (výkazů práce).
- Evidování shodných a neshodných výrobků.
- Základní údržba pracoviště a kontrola strojů a zařízení.
Relevantní mimořádné provozní události
- Úraz pracovníka v důsledku účinků mechanických rizik (uklouznutí na podlaze, pořezání, odření, naražení prstů při provádění běžných prací spojených s údržbou a čištěním zařízení).
- Úraz hlavy pracovníka úderem o konstrukční části výrobní linky nebo o snížený profil.
- Úraz pracovníka následkem zasažení elektrickým proudem (dotyk na nekryté nebo nezajištěné živé části při obsluze, údržbě a činnostech na elektrickém zařízení, zkrat apod.).
- Zakopnutí nebo uklouznutí na nerovném kluzkém terénu anebo komunikaci.
- Pád z výšky při použití žebříku či štaflí.
- Úraz pracovníka při zasažení chemickou látkou (provozní kapaliny, čisticí prostředky).
- Úraz dlaně nebo prstů ruky způsobený pořezáním o neobrobenou část výrobku nebo ostrou částí některého z nástrojů.
- Úraz pracovníka způsobený pádem břemene na chodidlo.
- Poškození muskuloskeletálního systému v důsledku špatné manipulace s břemeny nebo při zaujímaní nepřijatelných poloh.
- Úraz pracovníka způsobený nevhodným používáním ručního nářadí.
- Úraz pracovníka v důsledku zasažení odletujícími částicemi nebo předměty.
- Úraz pracovníka způsobený zbytkovou energií stroje.
- Vznik zdravotních obtíží v důsledku dlouhodobé expozice hluku.
- Kolaps z důsledku nadměrného fyzického nebo duševního vyčerpání lidského organismu (v důsledku dlouhodobě zvýšeného stresu, nedostatku odpočinku a spánku, nedostatečného přísunu tekutin a potravy, práce v noci apod.).
Základní opatření pro předcházení mimořádným událostem nebo jejich následkům
- Práci smí vykonávat jen zdravotně a odborně způsobilí pracovníci.
- Seznámení pracovníků se všemi relevantními riziky spojenými s výkonem práce a s faktory pracovních podmínek a opatřeními přijatými proti jejich nežádoucímu působení na lidské zdraví.
- Před začátkem používání strojů a zařízení musí být pracovník seznámen s návodem k obsluze, případně další provozní dokumentací (např. technologickým či pracovním postupem).
- Provádění pravidelných revizí, kontrol a prohlídek přístrojů, zařízení, a pomůcek s cílem zajištění bezpečnosti při jejich používání a provozu.
- Zajištění a vybavení pracovníka vhodnými OOPP.
- Pravidelné seznamování pracovníka s aktualizovanými předpisy BOZP a předchozími úrazy a zraněními, které se udály v jeho či jiné firmě se stejným výrobním charakterem.
- Pravidelné a důsledné provádění pracovně lékařských prohlídek, včetně zajišťování dohledu poskytovatele pracovně lékařských služeb na pracovištích.
- Zajištění optimálního pracovního prostředí (úroveň hluku odpovídající výkonu psychicky náročné práci, odstranění všech rušivých elementů, dostatek přirozeného světla, zřízení místností pro odpočinek apod.).
- Zajištění vhodných pracovních a ergonomických pomůcek a zařízení (vhodný pracovní stůl a židle v případě potřeby zajištění stojanů na monitory nebo pro umístění dokumentů, ergonomickou podložku chodidel, vhodné a nepoškozené nářadí potřebné k opravám, údržbě a čištění strojů a linek).
- Organizovat práci tak, aby stres, pracovní monotonie a zraková zátěž byly minimalizovány (např. četnější přestávky vyplněné pohybovými aktivitami nebo odpočinkem/spánkem, podpora správného stravování apod.).
Základní právní předpisy, které se týkají výkonu práce (v platném znění)
- Zákon č. 262/2006 Sb. § 101–106
- Zákon č. 309/2006 Sb. § 2, 4–7
- Nařízení vlády č. 101/2005 Sb. § 3, 4, Příloha č. 1
- Nařízení vlády č. 390/2021 Sb.
- Nařízení vlády č. 361/2007 Sb. § 26–27a, 31–35, 41, 45–50
- Nařízení vlády č. 375/2017 Sb. § 2, 3, 5, Příloha
- Nařízení vlády č. 378/2001 Sb. § 3–4
- Vyhláška č. 50/1978 Sb. (do 1. 7. 2022) § 3–5