Kampaň "Zajištění účinné prevence v digitálním světě práce", byl zpracován na podporu evropské kampaně Zdravé pracoviště 2023–2025 na téma Bezpečná a zdravá práce v digitálním věku , pořádanou Evropskou agenturou pro BOZP.
Více než jedna miliarda lidí po celém světě a 100 milionů obyvatel EU žije s nějakou formou zdravotního postižení.
Zdravotní postižení zahrnuje smyslové, fyzické a neurologické poruchy, které mohou mít vliv na pracovní výkon. Osoby se zdravotným postižením čelí výzvám při vykonávání práce, ale s odpovídající podporou mohou i nadále přispívat na trhu práce.
Význam přizpůsobení pracovního prostředí pro osoby se zdravotným postižením
Pro zaměstnance se zdravotním postižením je zásadní přizpůsobení pracovního prostředí, které zahrnuje:
- Ergonomické úpravy pracovních stanic, přizpůsobené potřebám osob s fyzickými omezeními.
- Flexibilní pracovní dobu a možnost práce z domova, což je obzvláště důležité pro osoby s chronickými nemocemi nebo omezenou pohyblivostí.
Diskriminace a stigmatizace
Navzdory pokroku v začleňování zaměstnanců se zdravotním postižením přetrvávají stigmata a předsudky. Řada lidí má obavy z diskriminace nebo negativního přístupu ze strany zaměstnavatelů a kolegů. Klíčem k překonání těchto překážek a podpoře zaměstnanců se zdravotním postižením je otevřená a inkluzivní pracovní kultura.
Přístupné pracovní prostředí
- Zajistěte software a hardware přizpůsobený individuálním potřebám (např. čtečky obrazovky, ergonomické vybavení).
- Zavádějte flexibilní pracovní nástroje a technologie podporující práci na dálku.
Prevence digitálního přetížení a stresu
- Zavádějte přestávky a vyvážený režim mezi prací a odpočinkem.
- Monitorujte digitální zátěž a aktivně se zabývejte stresem spojeným s využíváním technologií.
Vzdělávání a podpora digitálních dovedností
- Poskytněte školení přizpůsobené schopnostem jednotlivých zaměstnanců.
- Zajistěte mentoring nebo technickou podporu v digitálních nástrojích.
Podpora inkluze a komunikace
- Vytvářejte politiky zaměřené na podporu rovných příležitostí a rozmanitosti.
- Využívejte inkluzivní jazyk a formáty komunikace, jako jsou videa s titulky nebo snadno srozumitelné texty.
Pravidelná zpětná vazba a revize potřeb
- Realizujte průzkumy mezi zaměstnanci, abyste lépe porozuměli jejich potřebám.
- Upravujte technologie a pracovní procesy na základě individuálních požadavků.