Současné změny ve způsobu a struktuře systémového řízení v organizacích

Vydáno:

Způsoby řízení organizací se můžou poměrně odlišovat, někteří preferují operativní řízení, přičemž řeší jednotlivé věci, tak jak přicházejí, jiní dávají přednost systémovému řízení. Systémové řízení dává věcem řád, takže z dlouhodobého hlediska je rozhodně výhodnější.

1. Úvod

Důležitým faktorem pro udržení funkčnosti systémového řízení je silný závazek vrcholového vedení, které nepovažuje zavedení systémového řízení v organizaci pouze za formální záležitost s cílem získání certifikátu pro odběratele a uvolnění potřebných zdrojů k vytvoření a provozování zavedeného systému.

Dalším klíčovým prvkem je dodržení toho, co si organizace naplánovala. V některých případech si organizace zbytečně stanoví přísnější požadavky, než jsou vyžadovány, které následně nedodrží. V neposlední řadě je zapotřebí pro úspěšné zavedení, provozování a udržování systémového řízení vyčlenění příslušných zdrojů.

2. Systémové řízení v organizacích

V současnosti dochází ke sladění požadavků na systémové řízení, což v budoucnosti usnadní jejich integraci. Jedná se konkrétně o normy ČSN EN ISO 9001:2016, ČSN EN ISO 14001:2016 a připravovaná ISO 45001, která nahradí normu OHSAS 18001:2007.

Systémové řízení jakosti, životního prostředí a bezpečnosti a ochrany zdraví podle norem:

  • ČSN EN ISO 9001:2016 Systémy managementu kvality – Požadavky a ČSN EN ISO 9000:2016 Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník (účinnost od 1. 3. 2016),
  • ČSN EN ISO 14001:2016 Systémy environmentálního managementu – Požadavky s návodem pro použití (účinnost od 1. 3. 2016),
  • ČSN OHSAS 18001:2008 Systémy managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci – Požadavky (v říjnu 2016 by měla být vydána norma ISO 45001, která nahradí normu OHSAS 18001:2007 – struktura této ISO normy bude totožná s výše uvedenými normami systému jakosti a životního prostředí).
DŮLEŽITÉ:

Termín vydání normy ISO 45001 a případně její české verze ČSN, není možné v současnosti přesněji specifikovat.

Změna struktury podle Annex SL (společná struktura všech ISO norem systému managementu – „high level structure“):

  • Kapitola 1: Předmět normy (Scope)
  • Kapitola 2: Citované dokumenty (Normative references)
  • Kapitola 3: Termíny a definice (Terms and definitions)
  • Kapitola 4: Kontext organizace (Context of the organization)
  • Kapitola 5: Vedení (Leadership)
  • Kapitola 6: Plánování (Planning)
  • Kapitola 7: Podpora (Support)
  • Kapitola 8: Provoz (Operation)
  • Kapitola 9: Hodnocení výkonnosti (Performance evaluation)
  • Kapitola 10: Neustálé zlepšování (Improvement)

Systémové normy se stejnou strukturou a terminologií, čímž je usnadněna jejich případná integrace. Z