Práce je vykonávána zejména uvnitř objektů mateřských škol, případně uvnitř jiných objektů, které učitel s dětmi navštěvuje. Dále je práce vykonávaná na venkovních prostranstvích, zejména v areálu mateřské školy (školní zahradě) a dalších pracovištích, které učitel s dětmi navštěvuje (dětská hřiště, kulturní akce, městské parky, zoologická zahrada apod.).

Nejvhodnější přípravu pro tuto pozici poskytuje magisterský studijní program v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika. Jinou alternativu představuje vyšší odborné vzdělání v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika, magisterský studijní program v oboru speciální pedagogika, střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika a bakalářský studijní program v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika.

Stručný výčet prováděných pracovních činností

  • Výchova a vzdělávání zaměřené na získávání vědomostí, dovedností a hygienických a sociálních návyků dětí v rámci školního vzdělávacího programu mateřské školy.
  • Podpora rozvoje osobnosti dítěte předškolního věku, zdravého citového, rozumového a tělesného rozvoje, osvojení pravidel chování a životních hodnot.
  • Podněcování osobního vývoje dětí, vyrovnávání nerovností vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání, pedagogická konzultace o vzdělávání dětí s rodiči a diskutování o jejich pokrocích, spolupráce s odbornými partnery.
  • Vykonávání prací a úkolů souvisejících s přímou pedagogickou činností, včetně dohledu nad dětmi, vedení evidence o pedagogické činnosti, hodnocení účinnosti vzdělávacích programů, spolupráce se školskými a zdravotnickými zařízeními.
  • Tvorba vzdělávacího programu třídy mateřské školy.
  • Navrhování a aplikace vzdělávacích a výchovných metod včetně individuální práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Tvorba a koordinace školního vzdělávacího programu mateřské školy nebo tvorba vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích plánů, popř. stanovení koncepce rozvoje školních vzdělávacích programů mateřských škol a jejich koordinace v regionu.

Relevantní mimořádné provozní události

  • Fyzické napadení (dítětem, rodičem dítěte).
  • Úraz zaměstnance v důsledku účinků mechanických rizik (ostré hrany, špičaté předměty, hrubý nebo nerovný povrch).
  • Poškození muskuloskeletálního systému (např. poranění zad následkem nesprávné manipulace s břemeny včetně zvedání dětí).
  • Zranění zaměstnance při provádění pohybových aktivit.
  • Zranění při pohybu po mokré/znečištěné podlaze.
  • Srážka s dopravním prostředkem (zejména při pohybu mimo areál školy).
  • Psychické zhroucení.
  • Požár (nesprávná manipulace s tkaninou znečistěnou nebezpečnou látkou např. ředidlem, nebezpečná manipulace se svíčkou, prskavkou apod.).

Základní opatření pro předcházení mimořádným událostem nebo jejich následkům

  • Práci smí vykonávat jen zdravotně a odborně způsobilé osoby.
  • Školení o právních a ostatních předpisech v oblasti BOZP a PO.
  • Seznámení zaměstnanců s rizikovými faktory a opatřeními proti jejich působení.
  • Proškolení zaměstnanců v poskytování předlékařské první pomoci.
  • Používání pouze určených a nepoškozených pracovních zařízení, pomůcek a nářadí.
  • Důsledná kontrola technického stavu zařízení, nářadí (včetně cvičného) a pomůcek před započetím práce i během ní.
  • Dodržování zákazu provádění zakázaných prací.
  • Seznámení zaměstnanců s pracovními postupy, zákazy, příkazy, umístěním prostředků první pomoci a hasebních prostředků, jakož i způsobem přivolání pomoci.

Karta BOZP pro profesi ke stažení