Změny a nové požadavky u zdvihacích zařízení ve vazbě na nový zákon o VTZ a související nařízení vlády

Vydáno: 29 minut čtení

Obsahem příspěvku je upozornit provozovatele, dále také i odborníky v oblasti zdvihacích zařízení na některé nové změny požadavků na zajištění bezpečnosti, a to v návaznosti na zákon č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů (zákon o VTZ) a nařízení vlády č. 193/2022 Sb., o vyhrazených technických zdvihacích zařízeních a požadavcích na zajištění jejich bezpečnosti (nařízení vlády), které nabylo účinnosti dne 1. 7. 2022. V příspěvku také i uvedeme vybrané otázky a odpovědí, které k dané problematice obdržel Státní úřad inspekce práce (SÚIP).

Zcela nová změna je v definici VTZ, která v již neplatném zákonu č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečnosti práce, ve znění pozdějších předpisů, obsahovala pouze, že: „VTZ jsou zařízení se zvýšenou mírou ohrožení zdraví a bezpečnosti osob a majetku“. Definice VTZ podle ust. § 2 písm. a) zákona č. 250/2021 Sb. sjednocuje spektrum výkladů. Zcela jednoznačně vystihuje podstatu VTZ z pohledu míry rizika a jejich vlastností a to, že: „vyhrazeným technickým zařízením tlakové, zdvihací, elektrické nebo plynové zařízení, které při provozu svým charakterem nebo akumulovanou energií, v důsledku nesprávného použití, výskytem provozních rizik vyvolávajících nebezpečné situace nebo nedodržením podmínek bezpečného provozu představuje závažné riziko ohrožení života, zdraví a bezpečnosti fyzických osob“.

Dále v ust. § 4 a § 5 zákon o VTZ jednoznačně stanovil výkon státní správy. Konkrétně dle ust. § 4, citujeme: „Státní správu v oblasti bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení vykonává Ministerstvo práce a sociálních věcí (dále jen „ministerstvo“), Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce“. Ustanovení § 5 zákona dále uvádí, že „K plnění úkolů v oblasti bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení podle tohoto zákona a právních předpisů vydaných k jeho provedení může ministerstvo zřídit státní příspěvkovou organizaci (dále jen „pověřená organizace“). Ministerstvo vydá zřizovací listinu pověřené organizace“. Činností pověřené organizace jsou dále pak uvedeny v ust. § 6 zákona o VTZ. Konkrétně pověřená organizace při výkonu činnosti v oblasti bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení:

  1. podává na vyžádání odborná stanoviska o tom, zda jsou při projektování, konstrukci, montáži, provozu, obsluze, opravách, údržbě a revizi vyhrazených technických zařízení splněny požadavky bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení,
  2. provádí u vyhrazených technických zařízení I. třídy prohlídky a zkoušky nebo se na těchto zařízeních zúčastňuje zkoušek, na základě kterých vydává osvědčení, zda vyhrazená technická zařízení splňují požadavky právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, a potvrzuje úspěšné výsledky zkoušek; u vyhrazených tlakových zařízení po opravách, a to parních a kapalinových kotlů s pracovním nebo nejvyšším dovoleným tlakem 16 bar a vyšším a tlakových nádob s pracovním nebo nejvyšším dovoleným tlakem 25 bar a vyšším provádí prohlídky a zkoušky nebo se zúčastňuje zkoušek na vyhrazených technických zařízeních bez ohledu na zařazení do třídy,
  3. prověřuje odbornou způsobilost právnických osob a podnikajících fyzických osob k montáži, opravám, revizím, zkouškám vyhrazených technických zařízení a k plnění nádob plyny a vydává jim k tomu oprávnění podle § 8,
  4. prověřuje odbornou způsobilost fyzické osoby k montáži, opravám, revizím a zkouškám vyhrazených technických zařízení a uděluje o tom osvědčení podle § 11,
  5. prověřuje odbornou způsobilost obsluhy jako topiče parních a kapalinových kotlů.

Za zcela nové je, že pověřená organizace, dle ust. § 6 odst. 1 písm. f) zákona o VTZ vede evidenci právnických osob a podnikajících fyzických osob, které získaly oprávnění podle § 8, a poskytuje tyto informace pro potřeby jiných orgánů podle jiných právních předpisů a veřejnosti, a dále, dle písmena g) zákona o VTZ, vede evi

Související dokumenty

Související články

Bezpečnost práce u zdvihacích zařízení se stále podceňuje
Řízení BOZP a hodnocení rizik v odvětví vzdělávání
Revoluční rok 2022 končí, je čas na bezpečnostní bilancování
Bezpečnost a ochrana zdraví v oblasti terciární sféry
Bezpečné používání žebříků na pracovištích
Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek
Genderová problematika v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví
Zdravotní a bezpečnostní rizika ve stavebnictví
(Ne)bezpečný provoz a používání strojů a zařízení
"Job Hazard Analysis" a bezpečné pracovní postupy
Členění nebezpečí a rizik BOZP a ergonomie
První rok v práci může být fatální
BOZP v digitalizovaném světě
Kontrolní činnost SÚIP v roce 2017 v oblasti bezpečnosti práce a bezpečnosti při provozu vyhrazených technických zařízení
Inteligentní systémy pro monitorování BOZP
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců na pracovištích
Bezpečnost práce při používání zdvihacích zařízení
Sdílené pracoviště dvou zaměstnavatelů
Způsobilost osob při obsluze VTZ a jiných technických zařízení

Související otázky a odpovědi

Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Zdravotní pojištění a překážky na straně zaměstnance
Práce ve ztíženém prostředí
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Vstupní lékařská prohlídka u dohod mimo pracovní poměr při práci v noci
Uložení tlakové nádoby s CO2 u sodobaru
Elektrozařízení
Bezpečnostní listy na pracovišti
Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Skupina prací z hlediska BOZP a pro zaručenou mzdu - obsluha váhy
Pracovní úraz
Školení první pomoci
DPP - vstupní prohlídka
Pracovnělékařské prohlídky
Pracovnělékařské služby
Chemické záchody na pracovišti
Náhrada za ztrátu příjmu po skončení pracovní neschopnosti
Pracovní úraz - externí pracovník
Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti - poučení