Při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců musí organizace dodržovat požadavky právních a ostatních předpisů. Při plnění povinností vyplývajících z těchto jednotlivých platných předpisů však může docházet k tomu, že jsou nedostatečně nebo vůbec implementovány v organizaci. Častou příčinou je nezavedení funkčního systému řízení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců v organizaci.
1. Úvod
Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců pak odpovídá úrovni zavedenému sytému řízení. Jedním z možných způsobů předcházení neimplementování příslušných požadavků právních a ostatních předpisů je prostřednictvím systematického přístupu organizace k problematice bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
U organizace, která systémově řídí bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců na pracovišti, tj. řídí příslušná rizika, je klíčovým preventivním nástrojem proti vzniku pracovních úrazů provádění pravidelných kontrol a šetření pracovních úrazů, jejich analyzování, přijímání preventivních a nápravných opatření, včetně jejich dokumentování.
„Bohu věříme, všichni ostatní musí předkládat fakta“
(William Edwards Deming)
2. Nebezpečí na pracovištích
Nebezpečí mají schopnost způsobit úraz zaměstnance nebo poškození jeho zdraví. Účelem identifikace nebezpečí je tak proaktivní určení všech zdrojů, situací nebo činností vyplývajících z činnosti organizace s potenciálem způsobit pracovní úraz nebo poškození zdraví zaměstnance. Zdrojem může být například pohybující se zařízení, situací práce ve výškách a činností ruční manipulace. Při identifikaci nebezpečí musí být zváženy následující typy nebezpečí na pracovištích.
Nebezpečí:
- fyzikální (práce ve výšce, nedostatečné plnění ergonomických požadavků, ruční manipulace, zachycení, navinutí, popálení nebo jiná nebezpečí spojená se zařízením, nebezpečí při dopravě, škodlivé zdroje energie, hluk, vibrace, často opakované úkony, nevhodné tepelné prostředí, násilí vůči pracovníkovi vedoucí k fyzické újmě),
- chemická (látky nebezpečné pro zdraví nebo bezpečnost – vdechováním par, plynů nebo částic, kontaktem s nimi nebo absorpcí tělem, přijímáním potravy, skladováním, neslučitelností nebo degradací materiálů),
- biologická (biologické látky, alergeny, patogeny – bakterie, viry),
- psychosociální (situace, které mohou vést k negativním psychosociálním, psychologickým podmínkám – stres, únava, deprese).
Nebezpečí musí být na pracovišti identifikována před tím, než mohou být rizika související s těmito nebezpečími posouzena. Pokud neexistuje řízení nebo je stávající systém řízení nedostatečný, mělo by být implementováno efektivní řízení rizik (přijetí adekvátních opatření proti působení vyhodnocených rizik). Pro určení jaké typy potenciálních nebezpečí mají být zvážena, použijte kontrolní seznam.
Důvody pro provádění hodnocení rizik:
- chrání životy a zdraví zaměstnanců,
- legislativní požadavek,
- předcházení případným sankcím.
Pro snížení rizika na pracovišti:
- zajistěte bezpečné pracovní prostředí,
- vytvořte, implementujte a udržujte bezpečné pracovní postupy,
- provozujte bezpečné zařízení (údržba, kontrola, revize),
- poskytněte informace, instrukce, školení, dohled.
Snížení rizika docílíme buď snížením pravděpodobnosti výskytu nebezpečné události nebo snížením závažnosti úrazu nebo poškození zdraví nebo jejich kombinací.
Klíčové faktory hodnocení rizik:
- pravděpodobnost – jaká je pr