Předcházení zdravotním rizikům u pracovníků úklidu

Vydáno: 27 minut čtení

U pracovníků úklidu je provedení správné identifikace nebezpečí a posouzení rizik, včetně přijetí adekvátních opatření, obzvlášť klíčové. V rámci hodnocení rizik je důležité si uvědomit, že pracoviště jsou většinou přizpůsobena zaměstnancům zajišťujících výrobu a že v mnohých případech se tak často zapomíná na požadavky spojené s bezpečným prováděním úklidu. Vzhledem k rozdílným pracovním prostředím a pracovním podmínkám na jednotlivých pracovištích, a to zejména v případě práce u jiného zaměstnavatele, je zajištění adekvátnosti a aktuálnosti hodnocení rizik životně důležité.

1. Úvod

S pracovníky úklidu se setkáváme téměř každodenně ve všech odvětvích průmyslu a na všech pracovištích. Často pracují v nočních nebo ranních hodinách, někdy osamoceně. Práci vykonávají u svého zaměstnavatele nebo na pracovišti jiného zaměstnavatele, což sebou přináší velkou rozmanitost pracovišť a s tím spojených rizik. Jedná se převážně o ženy, s kterými jsou většinou uzavírány krátkodobé pracovní smlouvy na dobu určitou.

V odvětví úklidu převládají malé, externě najímané podniky, u kterých je zvýšený tlak na snižování nákladů. Důsledkem tohoto tlaku mohou být nedostatečné investice do školení, které se můžou následně negativně projevit v nedostatečném povědomí o nebezpečích a rizicích plynoucích se samotných úklidových prací a o nebezpečích a rizicích, která jsou spojena s konkrétním pracovištěm, na kterém je práce vykonávána.

2. Nebezpečí a hodnocení rizik u pracovníků úklidu

Spojená nebezpečí a rizika:

  • uklouznutí, zakopnutí a pád (mokrá podlaha, elektrické kabely),
  • muskuloskeletální poruchy (ruční manipulace a provádění opakujících se činností),
  • kontakt s nebezpečnými látkami (chemická nebezpečí – čisticí prostředky, biologická nebezpečí – odpady),
  • stres, šikana nebo násilí,
  • používání pracovních zařízení (elektrický proud, hluk, vibrace).

K zdravotním problémům patří:

  • zranění následkem uklouznutí, zakopnutí a pádu,
  • muskuloskeletální onemocnění,
  • kožní choroby (kontaktní dermatitida, ekzém),
  • respirační choroby, včetně astmatu.

Prvním krokem k hodnocení rizik je:

  • vytvoření seznamu používaných látek, jejich množství a způsobu použití,
  • sběr informací o nebezpečných látkách (bezpečnostní list obsahuje informace o složení a bezpečnostních opatřeních - dodavatel látky musí poskytnout při prvním dodání nebo na vyžádání),
  • vyhodnocení expozice zaměstnanců (typ, úroveň, délka, frekvence a výskyt expozice),
  • seřazení podle míry rizika (stanovení priorit).

Důležitá je tedy identifikace jakéhokoliv nebezpečí, s kterým se může zaměstnanec setkat (práce osamoceně, práce se zařízením, ruční manipulace, požární, chemická, a biologická bezpečnost) a přijetí opatření k minimalizaci nebo snížení s tím spojených rizik, a to pro každé konkrétní pracoviště, nejlépe před započetím práce.

DŮLEŽITÉ:

Zaměstnavatel, na jehož pracovišti se provádějí úklidové práce, rovněž musí provést své vlastní hodnocení rizik vůči pracovníkům úklidu.

Pracovníci úklidu mohou být vystaveni různým typům nebezpečí a rizikům (chemické, biologické, ruční manipulace, práce osamoceně, uzavřené prostory, uklouznutí, zakopnutí a pády, mechanické nebezpečí, požár a elektrický proud).

Hodnocení rizik v pěti krocích:

  • určení nebezpečí a stanovení ohrožených osob,
  • vyhodnocení rizik a jejich seřazení podle priorit,
  • rozhodnutí o preventivním opatření,
  • přijetí opatření,
  • monitorování a přezkum (zajištění fungování preventivních opatření).

Plnění povinnosti vzájemné informovanosti:

  • plní-li na jednom pracovišti úkoly zaměstnanci dvou a více zaměstnavatelů, jsou zaměstnavatelé povinni vzájemně se písemně informovat o rizicích a přijatých opatřeních k ochraně před jejich působením, která se týkají výkonu práce a pracoviště, a spolupracovat při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pro všechny zaměstnance na pracovišti,
  • na základě p

Související dokumenty

Související články

Zpracovatelský průmysl je také zdrojem řady pracovních úrazů
Řízení BOZP a hodnocení rizik v odvětví vzdělávání
Stop úrazům a nemocem souvisejícím s prací
Zdravotní a bezpečnostní rizika ve stavebnictví
Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců na pracovištích
Expozice karcinogenům na pracovištích
Staveniště je stále jedno z nejrizikovějších pracovišť
BOZP v digitalizovaném světě
Fyzicky a psychicky náročné stavebnictví
(Ne)bezpečný provoz a používání strojů a zařízení
Inteligentní systémy pro monitorování BOZP
Zdravotní rizika spojená s prací na staveništi
Karta BOZP pro profesi: Stojvedoucí
Nebezpečí výbuchu v průmyslových provozech - Skladování technických plynů
První rok v práci může být fatální
Řízení BOZP v odvětví dopravy a skladování
Předcházení muskuloskeletálním poruchám souvisejícím s prací
Bezpečné používání žebříků na pracovištích

Související otázky a odpovědi

Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Práce ve ztíženém prostředí
Příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí
Školení první pomoci
Chemické záchody na pracovišti
Náhrada za ztrátu příjmu po skončení pracovní neschopnosti
Pracovní úraz - externí pracovník
Zdravotní pojištění a překážky na straně zaměstnance
Počítání lhůty pro dohled lékaře na pracovišti
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Aktualizace směrnic BOZP
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Zdravotní způsobilost zaměstnance - stavbyvedoucího a řidiče
Bezpečnostní listy na pracovišti
Stávka a její vliv na dovolenou
Pracovnělékařská péče - mimořádné prohlídky po dlouhodobé nemoci
Pracovní úraz
Povinnost společnosti mít závodního lékaře
Vstupní lékařská prohlídka u dohod mimo pracovní poměr při práci v noci
Periodická prohlídka - návaznost na další prohlídku