Předcházení zdravotním rizikům u pracovníků úklidu

Vydáno: 27 minut čtení

U pracovníků úklidu je provedení správné identifikace nebezpečí a posouzení rizik, včetně přijetí adekvátních opatření, obzvlášť klíčové. V rámci hodnocení rizik je důležité si uvědomit, že pracoviště jsou většinou přizpůsobena zaměstnancům zajišťujících výrobu a že v mnohých případech se tak často zapomíná na požadavky spojené s bezpečným prováděním úklidu. Vzhledem k rozdílným pracovním prostředím a pracovním podmínkám na jednotlivých pracovištích, a to zejména v případě práce u jiného zaměstnavatele, je zajištění adekvátnosti a aktuálnosti hodnocení rizik životně důležité.

1. Úvod

S pracovníky úklidu se setkáváme téměř každodenně ve všech odvětvích průmyslu a na všech pracovištích. Často pracují v nočních nebo ranních hodinách, někdy osamoceně. Práci vykonávají u svého zaměstnavatele nebo na pracovišti jiného zaměstnavatele, což sebou přináší velkou rozmanitost pracovišť a s tím spojených rizik. Jedná se převážně o ženy, s kterými jsou většinou uzavírány krátkodobé pracovní smlouvy na dobu určitou.

V odvětví úklidu převládají malé, externě najímané podniky, u kterých je zvýšený tlak na snižování nákladů. Důsledkem tohoto tlaku mohou být nedostatečné investice do školení, které se můžou následně negativně projevit v nedostatečném povědomí o nebezpečích a rizicích plynoucích se samotných úklidových prací a o nebezpečích a rizicích, která jsou spojena s konkrétním pracovištěm, na kterém je práce vykonávána.

2. Nebezpečí a hodnocení rizik u pracovníků úklidu

Spojená nebezpečí a rizika:

  • uklouznutí, zakopnutí a pád (mokrá podlaha, elektrické kabely),
  • muskuloskeletální poruchy (ruční manipulace a provádění opakujících se činností),
  • kontakt s nebezpečnými látkami (chemická nebezpečí – čisticí prostředky, biologická nebezpečí – odpady),
  • stres, šikana nebo násilí,
  • používání pracovních zařízení (elektrický proud, hluk, vibrace).

K zdravotním problémům patří:

  • zranění následkem uklouznutí, zakopnutí a pádu,
  • muskuloskeletální onemocnění,
  • kožní choroby (kontaktní dermatitida, ekzém),
  • respirační choroby, včetně astmatu.

Prvním krokem k hodnocení rizik je:

  • vytvoření seznamu používaných látek, jejich množství a způsobu použití,
  • sběr informací o nebezpečných látkách (bezpečnostní list obsahuje informace o složení a bezpečnostních opatřeních - dodavatel látky musí poskytnout při prvním dodání nebo na vyžádání),
  • vyhodnocení expozice zaměstnanců (typ, úroveň, délka, frekvence a výskyt expozice),
  • seřazení podle míry rizika (stanovení priorit).

Důležitá je tedy identifikace jakéhokoliv nebezpečí, s kterým se může zaměstnanec setkat (práce osamoceně, práce se zařízením, ruční manipulace, požární, chemická, a biologická bezpečnost) a přijetí opatření k minimalizaci nebo snížení s tím spojených rizik, a to pro každé konkrétní pracoviště, nejlépe před započetím práce.

DŮLEŽITÉ:

Zaměstnavatel, na jehož pracovišti se provádějí úklidové práce, rovněž musí provést své vlastní hodnocení rizik vůči pracovníkům úklidu.

Pracovníci úklidu mohou být vystaveni různým typům nebezpečí a rizikům (chemické, biologické, ruční manipulace, práce osamoceně, uzavřené prostory, uklouznutí, zakopnutí a pády, mechanické nebezpečí, požár a elektrický proud).

Hodnocení rizik v pěti krocích:

  • určení nebezpečí a stanovení ohrožených osob,
  • vyhodnocení rizik a jejich seřazení podle priorit,
  • rozhodnutí o preventivním opatření,
  • přijetí opatření,
  • monitorování a přezkum (zajištění fungování preventivních opatření).

Plnění povinnosti vzájemné informovanosti:

  • plní-li na jednom pracovišti úkoly zaměstnanci dvou a více zaměstnavatelů, jsou zaměstnavatelé povinni vzájemně se písemně informovat o rizicích a přijatých opatřeních k ochraně před jejich působením, která se týkají výkonu práce a pracoviště, a spolupracovat při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pro všechny zaměstnance na pracovišti,
  • na základě p

Související dokumenty

Související články

Zpracovatelský průmysl je také zdrojem řady pracovních úrazů
Řízení BOZP a hodnocení rizik v odvětví vzdělávání
Stop úrazům a nemocem souvisejícím s prací
Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek
Zdravotní a bezpečnostní rizika ve stavebnictví
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců na pracovištích
BOZP v digitalizovaném světě
Expozice karcinogenům na pracovištích
Staveniště je stále jedno z nejrizikovějších pracovišť
Fyzicky a psychicky náročné stavebnictví
Inteligentní systémy pro monitorování BOZP
(Ne)bezpečný provoz a používání strojů a zařízení
Zdravotní rizika spojená s prací na staveništi
Karta BOZP pro profesi: Stojvedoucí
Nebezpečí výbuchu v průmyslových provozech - Skladování technických plynů
Řízení BOZP v odvětví dopravy a skladování
Bezpečné používání žebříků na pracovištích
"Job Hazard Analysis" a bezpečné pracovní postupy
Předcházení muskuloskeletálním poruchám souvisejícím s prací

Související otázky a odpovědi

Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Práce ve ztíženém prostředí
Příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí
Pracovnělékařská prohlídka mimo pracovní dobu
Periodická prohlídka - návaznost na další prohlídku
Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Pozbytí zdravotní způsobilosti a možná řešení
Povinnost absolvovat preventivní lékařské prohlídky
Zdanění náhrad při pracovním úrazu
Pracovní úraz
Odškodnění pracovního úrazu
Testování a očkování v sociálních službách
Skupina prací z hlediska BOZP a pro zaručenou mzdu - obsluha váhy
Odmítnutí testování na přítomnost covid-19
Zkouška na alkohol v krvi
Úhrada psychologického vyšetření zaměstnance
Smlouva o výkonu funkce prokuristy - pracovní úraz a nemoc z povolání
Kontrola alkoholu na pracovišti
Invalidní důchod I. stupně