Mnoho organizací hovoří o „kultuře bezpečnosti“, když jejich zaměstnanci dodržují stanovená pravidla nebo se chovají bezpečně. Ne vždy je to však odrazem skutečné kultury BOZP v organizaci. Funkční kultury BOZP můžeme dosáhnout pouze změnou myšlení a chování všech osob v organizaci. Je to však v českém prostředí vůbec reálné, a kdo by měl být vůdčí silou v organizaci při zavádění těchto změn postojů a vnímání bezpečnosti a ochrany zdraví?
1. Leadership a pozitivní kultura BOZP
Pochopení toho, co ovlivňuje kulturu organizace, může významně přispět ke změně postojů a chování zaměstnanců ve vztahu k BOZP. K tomu, aby byla kultura BOZP úspěšná, musí být vedena od vrcholu - to znamená, že musí být přijata a vykonávána vrcholovým vedením a vedoucími pracovníky. Silný vůdčí a manažerský závazek je přímo spojen s výkonností BOZP, neboť zaměstnancům ukazuje příklad, jaké činnosti budou odměněny, tolerovány nebo potrestány, což následně ovlivňuje, jaké kroky a chování zaměstnanci udržují.
Co je to vlastně kultura BOZP? Je to kultura, která klade velký důraz na hodnoty a postoje zaměstnanců v organizaci. Kultura BOZP může být odrazem toho, jakým způsobem jsou činnosti v organizaci prováděny. Pozitivní bezpečnostní kultura může mít za následek zlepšení zdraví a bezpečnosti na pracovišti a zvýšení výkonnosti BOZP organizace.
Pozitivní kultura BOZP existuje, když zaměstnanci pochopí důležitost bezpečnosti a projevují pozitivní bezpečnostní chování. Mezi příklady pozitivního chování v oblasti bezpečnosti patří používání osobních ochranných prostředků (OOPP) a hlášení všech incidentů.
Efektivní řízení rizik závisí částečně na chování jednotlivců v organizaci. Špatně navržené zařízení nebo operace, špatné systémy a špatné pracovní podmínky mohou všechny povzbudit v nebezpečném chování. Postoje a hodnoty organizace, týkající se bezpečné práce, jsou důležitými faktory, které ovlivňují jejich přístup k práci a nakonec i jejich zdravotní stav a bezpečný výkon.
Požadavky normy ČSN ISO 45001
Vedení (leadership) a závazek vrcholového vedení organizace, včetně povědomí, schopnosti reagovat na podněty, aktivní podpory a zpětné vazby, mají pro úspěch systému managementu BOZP a pro dosažení jeho zamýšlených výstupů zásadní důležitost. Z tohoto důvodu má vrcholové vedení specifické odpovědnosti, v nichž se musí osobně angažovat, nebo na které se musí zaměřovat.
Kultura, která podporuje systém managementu BOZP organizace, je do značné míry určována vrcholovým vedením a je výsledkem individuálních a skupinových hodnot, postojů, manažerských postupů, vnímání, kompetencí a modelů činností, které určují závazek, styl a dokonalost systému managementu BOZP. Je charakterizován, mimo jiné, aktivní spoluúčastí pracovníků, spoluprací a komunikací založenými na vzájemné důvěře, na sdíleném vnímání důležitosti systému managementu BOZP aktivním zapojením do vyhledávání příležitostí v oblasti BOZP a na důvěře v efektivnost preventivních a ochranných opatření. Důležitým způsobem, jak vrcholové vedení demonstruje vedení (leadership), je povzbuzování pracovníků k podávání zpráv o incidentech, nebezpečích, rizicích a příležitostech a chránění pracovníků před postihy, jako je např. hrozba propuštění nebo disciplinární opatření, když tak budou činit.
Vrcholové vedení musí prokazovat vůdčí roli (leadership) a svůj závazek s ohledem na systém managementu BOZP:
- přijetím celkové odpovědnosti a povinnosti týkající se prevence pracovních úrazů a poškození zdraví, jakož i zajištění bezpečných a zdravých pracovišť a činností,
- zajištěním, že jsou stanoveny politika BOZP a související cíle BOZP a že jsou v souladu se strategickým zaměřením organizace,
- zajištěním integrace požadavků systému managementu BOZP do podnikových procesů organizace,
- zajištěním, že jsou k dispozici zdroje potřebné pro vytvoření, zavedení, udržování a zlepšování systému managementu BOZP,
- komunikováním o důležitosti efektivního managementu BOZP a dosahování shody s požadavky na systém managementu BOZP,
- zajištěním, aby systém managemen