Článek se věnuje problematice koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi, jeho právnímu zakotvení a vymezení jeho odborné způsobilosti.
Úvodem
Ve světle statistik smrtelné pracovní úrazovosti za rok 2017, kdy se více než 23 % smrtelných pracovních úrazů stalo ve stavebnictví, je nezbytné neustále připomínat a zdůrazňovat všechny jednotlivé instituty a odborníky, které by osoby zúčastněné na výstavbě měly brát v potaz ve chvíli, kdy je na pořadu dne bezpečnost a ochrana zdraví při práci. Jednou z důležitých odborně způsobilých osob, zejména u větších staveb, je bezesporu koordinátor bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi (dále jen „koordinátor“), kterého je zadavatel stavby povinen písemně určit budou-li na staveništi působit zaměstnanci více než jednoho zhotovitele. Ustanovení § 17 odst. 1 písm. ze) a § 30 odst. 1 písm. zc) zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů, stanoví, že fyzická nebo právnická osoba se dopustí přestupku, pokud v rozporu s § 14 zákona o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci neurčí jednoho nebo více koordinátorů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi, kdy při nedodržení této povinnosti hrozí pokuta až do výše 400 000 Kč.
Volba počtu těchto odborníků je taktéž na zadavateli stavby s přihlédnutím k druhu a velikosti stavby a její náročnosti na koordinaci opatření k zajištění bezpečné a zdraví neohrožující práce na staveništi. Skutečnost, zda je tato povinnost naplněna a byl zvolen adekvátní počet koordinátorů pro dané staveniště, je mezi jinými také jedním z faktorů, který je zohledňován při kontrolní činnosti oblastních inspektorátů práce.
S ohledem na povinnosti, které jsou koordinátorovi dány právními předpisy, se také předpokládá, že musí být určen při přípravě stavby od zahájení prací na zpracování projektové dokumentace pro stavební řízení do jejího předání zadavateli stavby a při realizaci stavby od převzetí staveniště prvním zhotovitelem do převzetí dokončené stavby zadavatelem stavby. Zákon nevylučuje, aby byl koordinátor stejný jak pro přípravu, tak pro realizaci stavby, avšak vzhledem k poměrně běžné praxi vytvářet projekty k velkým stavbám tzv. do šuplíku, to ne vždy bude reálné.
Cesta institutu koordinátora do českého právního řádu
Tato odborně způsobilá osoba byla do našeho právního řádu a potažmo též do systému bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v České republice trans