Ergonomické zásady uplatňované v rámci pracovního systému

Vydáno: 27 minut čtení

Ergonomické zásady uplatňované v rámci pracovního systému, jak je ukázáno v článku, se prosazují postupem založeným na analýze ergonomických rizikových faktorů a posléze jejích eliminací s cílem dosáhnout komfortu v pracovní činnosti člověka Všeobecné ergonomické zásady jsou stanoveny rámcově v českých technických normách ergonomické povahy (třídy 83 35...) a právně ošetřeny legislativně.

Pod pojmem „zásada“ se rozumí pravidlo, které je nutno vždy dodržovat, přičemž nelze připouštět jakékoli kompromisy. V případě pojmu „doporučení“, neboli dobře míněné rady, jde v podstatě o nezávazné pravidlo, jehož užití je závislé na libovůli uživatele.

Ergonomickými zásadami se rozumí jimi osvědčené zkušenosti z teorie a praxe týkající se přizpůsobení práce, pracovního vybavení, prostředí a úpravy pracovních podmínek s ohledem na člověka – na jeho anatomické, antropometrické, fyziologické, psychofyziologické a psychické vlastnosti, resp. schopnosti. Snahou je, aby ve výsledku jejich aplikace (v daných pracovních podmínkách) byla zajištěna ochrana zdraví, bezpečnost, pohoda a optimální výkonnost pracujícího člověka. Přitom nelze opomenout všechny komponenty pracovního systému (viz ČSN EN 614-1+A1) a projevy ergonomických rizikových faktorů, které se podílí na jeho funkčnosti. Ergonomický rizikový faktor umožňuje posouzení míry překročení limitů fyziologické a psychické zátěže, které jsou příčinou narušení pracovní způsobilosti člověka.

Ergonomické zásady, obsažené v českých technických normách a legislativních ustanovení,se uplatňují při řešení (navrhování) strojů (strojních zařízení) a ve vytváření optimálních pracovních podmínek v rámci pracovního systému. Pracovní systém je v celé složitosti popsán v základních normách (ČSN EN ISO 614-1+A1; ČSN EN ISO 6385). Předmětem legislativy jsou závazná ustanovení, ve kterých se zohledňují technické a humánní požadavky na výrobní zařízení a při jejich obsluze zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví lidí při práci.

1. Všeobecně k uplatňování ergonomických zásad

Při předpokládaných podmínkách používání pracovního vybavení (strojů, nástrojů apod.) musí být fyzická a psychická zátěž, nepohodlí a únava, snížena na nejmenší míru, přičemž se berou úvahu tyto ergonomické zásady:

  • umožnit přizpůsobení se tělesným rozměrům, síle svalstva a výdrži obsluhy,
  • poskytnout dostatečný prostor pro pohyb všech částí těla obsluhy,
  • vyhnout se tempu práce, které udává stroj,
  • vylučovat kontrolní činnosti, kdy se vyžaduje dlouhodobé pozornosti,
  • přizpůsobit rozhraní člověk – stroj předvídatelným schopnostem a omezením obsluhy.

Ergonomické zásady, při organizaci a řízení pracovní činnosti, se uplatňují na:

  • optimální dělbu práce a kooperace,
  • dodržování předepsaných pracovních postupů a metod,
  • eliminaci nevhodné organizace práce,
  • respektování potřeb pracovníků při výkonu práce.

Uvedené zásady jsou sice zaměřeny na průmyslové činnosti, lze jich však využít pro jakoukoliv lidskou činnost.

Následující kapitoly popisují ergonomické zásady z hlediska jejich účelu s charakteristickými požadavky. V jednotlivých kapitolách jsou odkazy na ergonomické normy nebo jiné normy související. Užité legislativy se uvádí v textu nebo přehledně v závěru „Doporučená literatura“.

2. Přehled ergonomických zásad a jejich

Související dokumenty

Související články

Členění nebezpečí a rizik BOZP a ergonomie
Přístup k měření a hodnocení lokálních svalových skupin při zátěži posuzované v hygienických limitech a projevech na zdraví
Využití ergonomie v procesu racionalizace pracovního systému
Znalostní systém prevence rizik v BOZP
První rok v práci může být fatální
Kontext organizace podle ČSN ISO 45001:2018
Bezpečnost a ochrana zdraví v oblasti terciární sféry
Bezpečnost práce u zdvihacích zařízení se stále podceňuje
Bezpečnost práce u sezónních pracovníků v zemědělství
Judikatura NSS v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
Používání regálů a regálových systémů - požehnání nebo prokletí?
BOZP v digitalizovaném světě
Význam a užití barev pro úpravu pracovního prostředí
Doba covidová, aneb evoluce BOZP u zaměstnavatele
Možné přístupy k řešení práce formou home office
Bezpečnost strojů na skupinové a sekundární balení
Patří ergonomie do problematiky BOZP?
Zdravotní rizika spojená s prací na staveništi
Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek

Související otázky a odpovědi

Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Zdravotní pojištění a překážky na straně zaměstnance
Práce ve ztíženém prostředí
Vstupní lékařská prohlídka u dohod mimo pracovní poměr při práci v noci
Skupina prací z hlediska BOZP a pro zaručenou mzdu - obsluha váhy
Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Úrazové pojištění u dohody o provedení práce
Testování a očkování v sociálních službách
Odmítnutí testování na přítomnost covid-19
Zkouška na alkohol v krvi
Vstupní lékařská prohlídka pro administrativního pracovníka - smluvní lékař
Pracovnělékařské prohlídky soudců
Úhrada psychologického vyšetření zaměstnance
Periodická lékařská prohlídka u DPP
Smlouva o výkonu funkce prokuristy - pracovní úraz a nemoc z povolání
Odškodnění pracovního úrazu
Odmítnutí vyplnit formulář Hodnocení bolestného
Vstupní a periodické lékařské prohlídky u DPP/DPČ
Covid - očkování, testování