V Evropě 10 až 20 % všech pracovních úrazů a 10 až 15 % smrtelných pracovních úrazů je připisováno činnostem při údržbě. Údržba, často zajišťovaná externími poskytovateli služeb, je prováděna ve všech odvětvích a různých druzích pracovního prostředí. Jelikož se jedná o nerutinní činnost, zaměstnanci údržby jsou vystavováni nečekaným situacím, na které musí okamžitě reagovat.
1. Úvod
Nová norma ISO 45001:2018 pro systémy řízení bezpečnosti a ochrany zdraví hovoří o tom, že organizace zajistí, že zaměstnanci jsou kompetentní, včetně schopnosti identifikovat nebezpečí, prostřednictvím odpovídajícího vzdělání, školení nebo zkušeností. Zaměstnanci musí být kompetentní jak k provedení vlastní činnosti, tak i k identifikování nebezpečí.
Tato norma dále uvádí, že organizace by měla před započetím práce ověřit, že dodavatelé jsou schopni provádět jejich úkoly, a to například ověřením, že u dodavatelů byly stanoveny a dodrženy kritéria pro kvalifikaci, zkušenosti a kompetence jejich zaměstnanců.
2. Rizikové faktory a rizika při údržbě
V poslední době dochází k mimořádným událostem právě při činnostech spojených s údržbou a opravami zařízení zajišťované externími dodavateli. Organizace by měly nastavit pravidla a přijmout preventivní opatření, která minimalizují tato rizika, včetně jasně definovaných smluvních podmínek a jejich vyžadování a kontrolu u dodavatelů.
Typická rizika při údržbě:
- chybějící nebo nedostatečný rutinní postup (každá situace může být pro zaměstnance nová),
- neznámé prostředí (údržba není každodenní rutinní činností, mění se pracovní prostředí i situace, čímž mohou vznikat nová rizika),
- časová tíseň (tlak na zaměstnance, aby pracovali spíše rychle než bezpečně),
- nedostatečná komunikace mezi zaměstnanci výroby a údržby (údržba často probíhá při běžném provozu).
Řešení ke snížení stresu (Německo)
Výrobce automobilů, za účelem snížení úrovně rizika spojeného s údržbou, požádal o pomoc Sdružení pro pojištění kovoprůmyslu. Bylo navrženo uspořádat seminář o snižování rizik, zaměřený na prevenci a snižování expozice zaměstnanců údržby rizikovým faktorům s nepříznivým účinkem jak na krátkodobé, tak dlouhodobé zdraví. Bylo zapotřebí zvýšit povědomí zaměstnanců a jejich manažerů o rizicích a vypracovat proveditelná řešení.
Uskutečnil se dvoudenní seminář pro zaměstnance, který byl založen na diskuzi. Na začátku semináře byly popsány konkrétní úrazy při údržbě. Zaměstnanci byli požádáni, aby uvažovali o jejich pracovních činnostech, se zaměřením na kritické situace, které by mohly vést k pracovním rizikům v průběhu údržby.
Jejich náměty byly shrnuty a prezentovány na tabuli. Zaměstnanci byli dále požádáni o návrh opatření ke snížení rizik, které identifikovali. Z důvodu možného ovlivnění diskuze se této fáze nezúčastnili manažeři.
Příslušní manažeři byli pozváni až na závěrečné setkání, na kterém jim byly prezentovány výsledky diskuze se zaměstnanci. Manažeři společně se zaměstnanci prodiskutovali navrhované přístupy ke snížení nebo prevenci rizik.
Faktory úspěchu - čeho bylo dosaženo?
Seminář zvýšil povědomí zaměstnanců o pracovních rizicích, kterým jsou vystaveni a umožnil zaměstnancům diskutovat a vypracovat strategie k prevenci nebo snížení těchto rizik.
Zaměstnanci souhlasili, že údržba je často nepředvídatelná a zahrnuje rychlé reakce na mimořádné události pod časovou tísní. Toto je často ztíženo i obtížnými pracovními podmínkami, jako například špatným přístupem do míst údržby, teplo, hluk a práce v uzavřených prostorech.
Při diskuzi o rizikových faktorech s manažery odpovědných za údržbu, bylo jasné, že rizikové chování zaměstnanců provádějících údržbu je často viděno, jako chování ke zmírnění časové tísně (zaměstnanci pod časovým tlakem často porušují bezpečnostní pravidla). Údržbáři uváděli, že časová tíseň je typická, každodenní součást jejich práce, ze