Stanovení počtu hodin prací souvisejících s přímou pedagogickou činností pedag.pracovníka v případě DPP a DPČ

Plné znění otázky

Jsme střední a základní škola (soukromý zřizovatel). Pro pedagogické pracovníky není z toho důvodu u nás závazné nařízení č. 75/2005 o stanovení rozsahu hodin přímé pedagogické činnosti, my se ale nicméně v případě učitelů SŠ a ZŠ tímto nařízením s malými změnami (nikoli u učitelů) řídíme a máme to tak uvedeno ve vnitřní směrnici. Přímo ze zákona o pedagogických pracovnících je pro nás ale závazné, že ke každé hodině přímé pedagogické činnosti patří nějaký časový úsek pro práce, které s přímou pedagogickou činností souvisí - hovorově tzv. „přímá“ a „nepřímá“ činnost. Zaměstnáváme jako učitele i zaměstnance v rámci dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. Jak máme postupovat se stanovením nepřímé činnosti u dohod? Příklad: učitel v pracovním poměfu má přímou činnost 10 hodin (t. j. 10 hodin výuky v rozvrhu), jeho týdenní úvazek činí 10/21 × 100, t.j. 47,62 %, tedy 19 hodin, tedy o 9 hodin víc než přímo učí. Musí se tento výpočet dodržet i u dohodáře a i když učí jen zmíněných 10 hodin týdně, (což je vlastně 10 × 45 minut, tedy 7,5 hodiny) vykazovat 19 hodin? Bylo by možné u dohodáře dopočítávat nepřímou činnost jinak než-li u učitele v pracovním poměru? Navyšuje se tak téměř na dvojnásobek počet odpracovaných hodin se všemi důsledky (rychlejší dosažení limitu 300 hodin, rychlejší nárok na dovolenou, problém dodržet limit hodin týdně u DPČ apod.), což je pro zaměstnavatele samozřejmě nepříjemné a hlavně nepraktické. Přitom odměna pro učitele-dohodáře je vyšší právě s ohledem na to, že obsahuje i nepřímou činnost. Nestačilo by tedy evidovat například jen 45 minut přímá činnost – výuka plus 15 minut nepřímá činnost – příprava? Byla by z toho celkem hodina, tedy 60 minut práce. Jak k problematice dopočtu přistoupit?

Odpověď

Související dokumenty

Související články

Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách
Několik poznámek k novele zákoníku práce
Mohou se dohody o práci změnit na Švarc systém?
Novela zákoníku práce a práce matek
Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr ve světle BOZP
Novela vyhlášky o pracovnělékařských službách
Několik poznámek k odškodňování školních úrazů
Poznámka k dohodám o provedení práce
Právní problémy z dohod o práci a jejich řešení
Digitalizace a dynamické hodnocení rizik jako vize budoucnosti
Bezpečnost a ochrana zdraví ve zdravotnictví
Odborné periodické prohlídky OOP proti pádu z výšky
Celoživotní vzdělávání a dovednosti pro 21. století
Pohled osobností na minulost, současnost a budoucnost BOZP: Josef Bača
Jak správně vyplňovat záznam o úrazu
Práva a povinnosti zaměstnanců na úseku BOZP
Bezpečnost práce u zdvihacích zařízení se stále podceňuje
Příběhy o přidělování a používání OOPP (1. díl)
Bezpečnost práce u sezónních pracovníků v zemědělství
Problémy s kategorizací prací

Související otázky a odpovědi

Provádění exekučních srážek ze mzdy od 1. 10. 2024
Odměna žáka na praxi
Popis pracovní činnosti
Použití vlastního vozidla při služební cestě
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Lékařská prohlídka u zaměstnance na DPP, DPČ
Doplňující otázka k - Lékařská prohlídka u zaměstnance na DPP, DPČ
Vstupní lékařská prohlídka u dohod mimo pracovní poměr při práci v noci
Nárok na dovolenou zaměstnance ve vazbě
Dovolená u DPP: zápočet do 300 hod.
Pracovní úraz a mimořádná lékařská prohlídka
Pracovní úraz
Úrazové pojištění u dohody o provedení práce
Periodická lékařská prohlídka u DPP
Vstupní a periodické lékařské prohlídky u DPP/DPČ
Stávka a její vliv na dovolenou
Elektrozařízení
Pracovnělékařská prohlídka mimo pracovní dobu

Související zákony

75/2005 Sb. o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků