Požadavky nařízení vlády č. 406/2004 Sb.

Vydáno: 12 minut čtení

Tématem článku jsou obecné povinnosti zaměstnavatelů ve vztahu k nařízení vlády č. 406/2004 Sb., o bližších požadavcích na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v prostředí s nebezpečím výbuchu. V článku jsou dále zmíněny nejčastější chyby, s nimiž se lze setkat u dokumentů hodnotících prostředí s nebezpečím výbuchu, jako je protokol o určení vnějších vlivů a dokumentace o ochraně před výbuchem.

1. Požadavky nařízení vlády č. 406/2004 Sb.

Nařízení vlády č. 406/2004 Sb. ukládá zaměstnavatelům, jejichž provozy spadají do skupiny provozů, ve kterých nelze zcela vyloučit vznik nebezpečné výbušné atmosféry, povinnost přijímat technická a organizační opatření s cílem:

  • předcházet vzniku výbušné atmosféry,
  • zabránit iniciaci výbušné atmosféry,
  • snížit škodlivé účinky výbuchu takovým způsobem, aby byla zajištěna bezpečnost zaměstnanců.

Zaměstnavatel, jakožto subjekt zodpovídající za zajištění bezpečnosti práce, je povinen přijímat technická a organizační opatření přiměřená povaze provozu, a to na základě provedení důkladné analýzy rizik.

Cílem těchto opatření je především předcházení vzniku výbušné atmosféry, čehož lze dosáhnout například snížením koncentrace vyskytujících se hořlavých látek vhodným odsáváním od míst úniku, inertizací, apod.

Nelze-li při provozu vznik výbušných atmosfér vyloučit, je zaměstnavatel povinen učinit opatření s cílem eliminace účinných zdrojů iniciace přítomných výbušných atmosfér. V praxi je však značně obtížné za všech okolností (jako je například najíždění a odstavování technologie, předpokládané poruchové stavy, působení lidského faktoru), přítomnost možných iniciačních zdrojů zcela

Související dokumenty

Související články

Digitalizace pracovněprávních vztahů
Nebezpečí výbuchu v průmyslových provozech - Skladování technických plynů
Právo požární ochrany, 9. část - Povinnosti právnických a podnikajících osob provozujících činnosti se zvýšeným (a vysokým) požárním nebezpečím, 2. část
Hot works a povolování prací se zvýšeným nebezpečím
Právo požární ochrany, 8. část - Povinnosti právnických a podnikajících osob provozujících činnosti se zvýšeným (a vysokým) požárním nebezpečím, 1. část
Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek
Také mě zajímá pohled na současnou BOZP - ale nejen na současnou
Řízení BOZP a hodnocení rizik v odvětví vzdělávání
Inteligentní systémy pro monitorování BOZP
Elektromagnetická kompatibilita zdravotnických elektrických přístrojů
Zaměstnavatel by měl důsledně vyhodnotit rizika spojená s chůzí na pracovištích
Údržba a rizika spojená s externími poskytovateli služeb
Nové nařízení vlády v oblasti bezpečnostních značek
"Job Hazard Analysis" a bezpečné pracovní postupy
BOZP v digitalizovaném světě
(Ne)bezpečný provoz a používání strojů a zařízení
Digitalizované školení a inteligentní ochrana budoucnosti
Členění nebezpečí a rizik BOZP a ergonomie
Předcházení zdravotním rizikům u pracovníků úklidu

Související otázky a odpovědi

Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Umístění požární značky
Pracovnělékařská prohlídka mimo pracovní dobu
Popis pracovní činnosti
Periodická prohlídka - návaznost na další prohlídku
Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Pozbytí zdravotní způsobilosti a možná řešení
Povinnost absolvovat preventivní lékařské prohlídky
Zdanění náhrad při pracovním úrazu
Pracovní úraz
Odškodnění pracovního úrazu
Prevence rizik - nutnost mít odborně způsobilou osobu
Testování a očkování v sociálních službách
Skupina prací z hlediska BOZP a pro zaručenou mzdu - obsluha váhy
Odmítnutí testování na přítomnost covid-19
Zkouška na alkohol v krvi
Úhrada psychologického vyšetření zaměstnance
Smlouva o výkonu funkce prokuristy - pracovní úraz a nemoc z povolání
Kontrola alkoholu na pracovišti