Novelizace mezinárodní dohody pro přepravu nebezpečných věcí po silnici - ADR 2019

Vydáno:

Úvod

Obdobně jako v minulých lichých letech, došlo i v letošním roce k novelizaci mezinárodních dohod pro přepravu nebezpečných věcí, které jsou závazné pro odesilatele, dopravce a příjemce v České republice.

Následující článek představí nejdůležitější změny právních předpisů v oblasti přepravy nebezpečných věcí, se zaměřením na silniční dopravu. Nebezpečné věci je dovoleno přepravovat po silnici pouze v souladu s Evropskou dohodou o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR). Tato dohoda se, podle zákona č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě v platném znění, vztahuje na veškerou silniční dopravu nebezpečných věcí za účelem podnikání i za jiným účelem, po dálnicích, silnicích, místních komunikacích, veřejně přístupných účelových komunikacích a ve volném terénu nejen pro mezinárodní, ale i vnitrostátní přepravu nebezpečných věcí. Vzhledem k harmonizaci mezinárodních předpisů v oblasti přepravy nebezpečných věcí, jsou informace představené v tomto článku do jisté míry platné i pro přepravu nebezpečných věcí po železnicí (RID) a vnitrozemských vodních cestách (ADN).

Novelizované přílohy A a B Dohody ADR 2019 byly zveřejněny ve Sbírce mezinárodních smluv č. 23/2019 Sb.m.s. Dohoda ADR 2019 platí již od 1. ledna letošního roku, ale až do 30. června platilo přechodné období, během kterého mohlo být postupováno stále i v souladu s předchozí verzí Dohody ADR 2017. Vzhledem k pozdějšímu zveřejnění novelizovaných příloh Dohody ADR ve Sbírce mezinárodních smluv, bylo přechodné období v České republice plně využito. Nicméně od 1. července 2019 již musí všechny subjekty zapojené do silniční přepravy nebezpečných věcí postupovat podle nové Dohody ADR 2019, s výjimkou určitých ustanovení s delším přechodným obdobím pro nabytí účinnosti.

Vzhledem k širokému rozsahu předpisu je množství změn v Dohodě ADR 2019 poměrně obsáhlé. Některé změny se týkají téměř všech uživatelů Dohody ADR, zatímco jiné upravují přepravu jen určitých látek, případně jsou relevantní především pro specifický typ uživatelů. V následujícím textu budou podrobně zmíněny nejdůležitější změny týkající se většiny uživatelů. Ostatní, spec

Související dokumenty

Související články

Novelizace mezinárodních smluv pro přepravu nebezpečných věcí 2021
Novelizace mezinárodní dohody pro přepravu nebezpečných věcí po silnici ADR 2017
Změny v mezinárodních předpisech ADR a RID pro přepravu nebezpečných věcí
Bezpečnost práce a pracovní úrazovost při provozu dopravníků
Sdílené pracoviště dvou zaměstnavatelů
4. část: Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní úrazy a nemoci z povolání
Tři novinky v BOZP, o kterých se příliš neví - 3. část
Zajištění BOZP a PO při svařování
Problémy při zajištění bezpečnosti strojních zařízení
Bezpečnostní značky, značení a signály
Judikatura NSS v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
Právo požární ochrany, 5. část - Povinnosti právnických a podnikajících osob dle zákona o požární ochraně, 2. část
Evropa a její boj s rakovinou z povolání
Koncept bezpečnostních pracovních karet
Nový evropský předpis pro osobní ochranné prostředky
Vybrané poznatky z oblasti zaměstnávání cizinců
Několik poznámek k ochranným prostředkům
Přizpůsobení pracoviště po pandemii COVID-19 a ochrana pracovníků před šířením onemocnění
Současné trendy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví

Související otázky a odpovědi

Bezpečnostní listy na pracovišti
Skladování a nakládání s NCHL
Umístění požární značky
Odmítnutí podepsání interní směrnice jako porušení pracovní kázně
Praní osobních ochranných pracovních pomůcek (OOPP)
Povinnost odkoupit ochranné pomůcky při ukončení poměru
Vrácení a ztráta osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP)
BOZP pro společnost přeprodávající pouze zboží
Doplňující otázka k ID: 19905 - DPP a prohlídky ve 2.kat.bez rizika
Kalkulace nákladů na praní OOPP
Nákup ochranných pracovních pomůcek zaměstnancem
Externí vedoucí pracovník
Uložení tlakové nádoby s CO2 u sodobaru