Zaměstnavatel má povinnost objasnit příčiny a okolnosti vzniku pracovního úrazu a přijímat opatření proti jejich opakování. Pro účinné předcházení opakování pracovních úrazů jsou klíčové dva faktory, první je nalezení skutečné, „kořenové“, příčiny pracovního úrazu a druhý je poučení se z tohoto úrazu.
1. Úvod
V zahraničí, v rámci „poučení se z pracovního úrazu“ je používán termín „Learning From Incidents“ (LFI). Pokud v organizacích není zaveden efektivní LFI systém, tak pravděpodobnost zabránění opakování pracovních úrazů výrazně klesá. Samozřejmě, je zde přímá závislost mezi nalezením kořenové příčiny a systémem LFI, nenalezneme-li skutečnou příčinu pracovního úrazu, nemůže být ani systém LFI účinný.
2. Incident, nehoda a skoronehoda
V normě ČSN ISO 45001:2018 Systémy managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci – Požadavky s návodem k použití je definován incident jako událost v důsledku práce nebo během práce, která by mohla nebo má za následek úraz a poškození zdraví. V poznámkách se uvádí, že incident, při němž dochází k úrazu a poškození zdraví, se někdy označuje jako „nehoda“ a dále, že incident, při němž nedochází k úrazu a poškození zdraví, ale má k tomu potenciál, se smí v angličtině označovat jako „near-miss“, „near-hit“ nebo „close-call“ (formou národní poznámky je zde dále uvedeno, že v českých podmínkách se pro všechna uvedená synonyma používá označení „skoronehoda“).
Incident:
- „nehoda“ (incident, při němž dochází k úrazu a poškození zdraví),
- „skoronehoda“ v českých podmínkách, v angličtině „near-miss“, „near-hit“ nebo „close-call“ (incident, při němž nedochází k úrazu a poškození zdraví, ale má k tomu potenciál).
Úraz a poškození zdraví je v této normě definován jako nepříznivý účinek na fyzický, duševní nebo kognitivní stav osoby (vnímání, zpracování informací).
Setření úrazu a přijímání opatření proti jejich opakování
Zaměstnavatel má právními předpisy stanovené povinnosti v případě pracovního úrazu na pracovišti, jako je jeho šetření, evidování, hlášení a zasílání záznamu úrazu. Mezi základní právní předpisy řešící úrazy na pracovišti patří zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a to především povinnosti uvedené v § 105 a nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, ve znění pozdějších předpisů.
Pracovní úrazy a přijímání opatření proti jejich opakování
V odst. 1 a odst. 5 § 105 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů, se mimo jiné uvádí:
- zaměstnavatel, u něhož k pracovnímu úrazu došlo, je povinen objasnit příčiny a okolnosti vzniku tohoto úrazu za účasti zaměstnance, pokud to zdravotní stav zaměstnance dovoluje, svědků a za účasti odborové organizace a zástupce pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bez vážných důvodů neměnit stav na místě úrazu do doby objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu,
- o pracovním úrazu zaměstnance jiného zaměstnavatele je zaměstnavatel podle věty první povinen bez zbytečného odkladu uvědomit zaměstnavatele úrazem postiženého zaměstnance, umožnit mu účast na objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu a seznámit ho s výsledky tohoto objasnění.
- zaměstnavatel je povinen přijímat opatření proti opakování pracovních úrazů.
Při šetření pracovních úrazů je zapotřebí zjistit všechny faktory, které přispěly k jejich vzniku, a dále odhalit podmínky nebo činnosti, které je zapříčinili, a to vše s cílem předejít jejich opakování.
Šetření pracovních úrazů může být dobrým nástrojem pro vyhledávání rizik v organizaci, které byly dříve přehlédnuty nebo nástroje pro jejich kontrolu nebyly dostatečné. Samozřejmě