Dlouho očekávaná norma ISO 45001 byla přijata a publikována v březnu 2018. Její překlad je již zadán, takže norma bude brzy k dispozici v české verzi. Nicméně, pro všechny uživatele, kteří mají systém zaveden podle dřívější normy OHSAS 18001 nastává období, ve kterém musí identifikovat rozdíly mezi normami a učinit kroky k úpravě svého systému ve smyslu nových nebo nově pojatých požadavků. Tuto identifikaci si přiblížíme na FDIS znění nové normy, tj. znění normy, které bylo předloženo ke schvalovacímu procesu.
Norma ISO/FDIS 45001 přináší do stávajícího pojetí některé nové prvky. Hlavním zaměřením je samotný pracovník, komunikace s ním a jeho participace na naplňování systému managementu BOZP. Tento pohled se prolíná napříč celou normou a je možné jej považovat za ústřední. Zdůrazněn je i pohled na externí osoby poskytující podniku své služby a dodávky. Druhým novým prvkem je ve smyslu ISO 9001 stanovení kontextu organizace, aby bylo zřejmé, v jakém prostředí se daná organizace nachází, jakým vnějším a vnitřním tlakům, podmínkám a požadavkům čelí, s kým spolupracuje - a je tak na jeho plnění závislá, komu své služby dodává apod. Přitom právě určení kontextu organizace se stává ústředním bodem nastavení systému řízení BOZP. Třetí důležitou změnou oproti normě OHSAS 18001 je sloučení dokumentů a záznamů v jeden celek - dokumentovanou informaci. Avšak norma jde ještě dál a stanovuje, které dokumentované informace musí organizace uchovávat.
Je vhodné zdůraznit, že norma ISO 45001 nemá za cíl náhradu OHSAS 18001. Organizace ISO byla vedena skutečností, že mnoho zemí světa upravovalo svůj management BOZP podle nějaké normy a bylo tak vhodné tyto národní přístupy sjednotit jednou normou. Organizace ISO předpokládá, že v normě uvedené standardy umožní organizacím zvládat rizika BOZP a vylepšit jejich výkon v této oblasti řízení. Hlavní důraz je přitom položen na soustavnost, prevenci a komunikaci s pracovníky, což jsou i v naší republice (viz např. zákoník práce) hlavní pilíře prevence úrazů a možného poškození zdraví.
Kontext organizace
Zcela zásadní rozdíl oproti starému pojetí normy spočívá v potřebě definování vlivů na vlastní předmět zamýšlených výsledků. Kontext organizace poskytuje základní odpovědi na otázky: kdo jsem, s kým spolupracuji, na čem závisím, co mně ohrožuje, co mi pomáhá. Všechny definované vlivy se člení na vnitřní a vnější a vybírají se jen ty relevantní:
- Mezi vnitřní faktory lze začlenit: organizační strukturu, řízení, odpovědnost, role, systémy, informační toky, kulturu, vztahy se zaměstnanci, pracovní podmínky, strategie, cíle, schopnosti, znalosti, a jiné.
- Mezi vnější faktory lze začlenit: přírodní prostředí, prostředí politické, sociální, kulturní, novou konkurenci a nové dodavatele, nové zákony, vztahy se stranami, klíčové faktory v odvětví, nové znalosti o produktech a jejich vlivu na bezpečnost a zdraví a jiné.
Vedle vnitřních a vnějších faktorů organizace definuje ještě další požadavky kontextu organizace. Organizace musí určit další zainteresované strany (místní, státní, nadnárodní, mateřské, dodavatelské, zástupci zaměstn