Řízení změn, neboli „Management of Change“ je osvědčený postup používaný k zajištění řízení bezpečnostních, zdravotních a environmentálních rizik v organizacích, ve kterých jsou prováděny změny v jejich zařízeních, dokumentaci, personálním obsazení nebo činnostech. Jsou-li změny provedeny příliš rychle, bez příslušného posouzení, může dojít k mimořádným událostem, jejichž příčina je často spojená s provedením poměrně jednoduchých změn na pracovišti.
1. Úvod
Systém řízení změn vyžaduje posouzení jakékoliv změny před vlastním zavedením v organizaci. Účinný systém řízení změn snižuje pravděpodobnost výskytu pracovního úrazu nebo poškození zdraví. Mnohá šetření incidentů prokázala, že nedostatky v systému řízení změn můžou být jejich kořenovou příčinou.
2. Řízení změn v organizaci, neboli „Management of Change“ (MOC)
Pro dosažení procesní bezpečnosti musí být zajištěno, že všechny změny procesů jsou řádně posouzeny a jakékoliv s tím spojené nebezpečí je identifikováno, analyzováno a řízeno před vlastním obnovením provozu. Právě systém řízení změn je jednoduchým nástrojem k velice účinné prevenci pracovních úrazů na pracovištích a zajištění toho, že změny v organizaci budou pod její kontrolou.
Řízení změny začíná diskuzí o zvažovaných změnách, které můžou ovlivnit bezpečnost a ochranu zdraví v organizaci. Postupy pro řízení změn by měly být písemné a pravidelně revidovány k zajištění jejich funkčnosti a aktuálnosti. Zvažované změny musí být důkladně vyhodnoceny, zda a jakým způsobem ovlivňují bezpečnost a ochranu zdraví. V některých případech je zapotřebí zvážit případný „domino efekt“, tj. zda jedna změna nevyvolá další změny. V systému řízení změn musí být jednoznačně specifikováno, jaké typy změn musí být řízeny (například fyzické změny u zařízení nebo nové provozní postupy, atd.).
Systém řízení změn musí zajistit, že dokonce i zdánlivě „nevýznamné změny“ jsou zvažovány, například personální změna v klíčových pozicích nebo změna v nastavení zařízení.
Snížení nastavené hodnoty pojistného ventilu o 5 % se může jevit jako triviální, pokud si člověk neuvědomí, že výsledkem tohoto snížení je potřeba většího ústí odvzdušňovacího ventilu.
Záměna těsnícího materiálu za teflon, z důvodu lepší korozní odolnosti, se jeví jako rozumné řešení, ovšem do doby, než zvážíme vlastnost tečení PTFE (Polytetrafluorethylen) a tendenci určitých typů těsnění kroutit se mezi přírubami a nakonec způsobit únik.
Nová norma ISO 45001:2018 pro systémy řízení BOZP
Nová norma pro systémové řízení bezpečnosti a ochrany zdraví ISO 45001:2018 se v kapitole 6 Plánování a kapitole 8 Provoz zabývá právě požadavkem řízení změn v organizaci. Tato norma je založena na společné struktuře systémů managementu.
Společná struktura systémů managementu (Annex SL)
U normy ISO 45001:2018 je změna struktury podle Annex SL (společná struktura všech ISO norem systému managementu - HLS „high level structure“). Systémové normy se stejnou strukturou a terminologií, čímž je usnadněna jejich případná integrace. Zatímco „high level structure“ nemůže být změněna, můžou být přidány podkapitoly.
Kapitola 1: Předmět normy (Scope)
Kapitola 2: Citované dokumenty (Normative references)
Kapitola 3: Termíny a definice (Terms and definitions)
Kapitola 4: Kontext organizace (Context of the organization)
Kapitola 5: Vedení (Leadership)
Kapitola 6: Plánování (Planning)
Kapitola 7: Podpora (Support)
Kapitola 8: Provoz (Operation)
Kapitola 9: Hodnocení výkonnosti (Performance evaluation)
Kapitola 10: Zlepšování (Improvement)
Řízení změn v rámci normy ISO 45001:2018
Norma ISO 45001:2018 byla zveřejněna 12. března 2018 a nahrazuje normu OHSAS 18001:2007. Jedná se o první mezinárodní standard pro bezpečnost a ochranu zdraví (OHSMS). Norma přijímá strukturu Annex SL, čímž je zajištěna lepší integrace s ostatními systémy řízení, které jsou rovněž