Řízení změn v organizaci a jejich vliv na BOZP

Vydáno: 29 minut čtení

Řízení změn, neboli „Management of Change“ je osvědčený postup používaný k zajištění řízení bezpečnostních, zdravotních a environmentálních rizik v organizacích, ve kterých jsou prováděny změny v jejich zařízeních, dokumentaci, personálním obsazení nebo činnostech. Jsou-li změny provedeny příliš rychle, bez příslušného posouzení, může dojít k mimořádným událostem, jejichž příčina je často spojená s provedením poměrně jednoduchých změn na pracovišti.

1. Úvod

Systém řízení změn vyžaduje posouzení jakékoliv změny před vlastním zavedením v organizaci. Účinný systém řízení změn snižuje pravděpodobnost výskytu pracovního úrazu nebo poškození zdraví. Mnohá šetření incidentů prokázala, že nedostatky v systému řízení změn můžou být jejich kořenovou příčinou.

2. Řízení změn v organizaci, neboli „Management of Change“ (MOC)

Pro dosažení procesní bezpečnosti musí být zajištěno, že všechny změny procesů jsou řádně posouzeny a ja­kékoliv s tím spojené nebezpečí je identifikováno, analyzováno a řízeno před vlastním obnovením provozu. Právě systém řízení změn je jednoduchým nástrojem k velice účinné prevenci pracovních úrazů na pracovištích a zajištění toho, že změny v organizaci budou pod její kontrolou.

Řízení změny začíná diskuzí o zvažovaných změnách, které můžou ovlivnit bezpečnost a ochranu zdraví v organizaci. Postupy pro řízení změn by měly být písemné a pravidelně revidovány k zajištění jejich funkčnosti a aktuálnosti. Zvažované změny musí být důkladně vyhodnoceny, zda a jakým způsobem ovlivňují bezpečnost a ochranu zdraví. V některých případech je zapotřebí zvážit případný „domino efekt“, tj. zda jedna změna nevyvolá další změny. V systému řízení změn musí být jednoznačně specifikováno, jaké typy změn musí být řízeny (například fyzické změny u zařízení nebo nové provozní postupy, atd.).

DŮLEŽITÉ:

Systém řízení změn musí zajistit, že dokonce i zdánlivě „nevýznamné změny“ jsou zvažovány, například personální změna v klíčových pozicích nebo změna v nastavení zařízení.

Příklad z praxe:

Snížení nastavené hodnoty pojistného ventilu o 5 % se může jevit jako triviální, pokud si člověk neuvědomí, že výsledkem tohoto snížení je potřeba většího ústí odvzdušňovacího ventilu.

Záměna těsnícího materiálu za teflon, z důvodu lepší korozní odolnosti, se jeví jako rozumné řešení, ovšem do doby, než zvážíme vlastnost tečení PTFE (Polytetrafluorethylen) a tendenci určitých typů těsnění kroutit se mezi přírubami a nakonec způsobit únik.

Nová norma ISO 45001:2018 pro systémy řízení BOZP

Nová norma pro systémové řízení bezpečnosti a ochrany zdraví ISO 45001:2018 se v kapitole 6 Plánování a kapitole 8 Provoz zabývá právě požadavkem řízení změn v organizaci. Tato norma je založena na společné struktuře systémů managementu.

Společná struktura systémů managementu (Annex SL)

U normy ISO 45001:2018 je změna struktury podle Annex SL (společná struktura všech ISO norem systému managementu - HLS „high level structure“). Systémové normy se stejnou strukturou a terminologií, čímž je usnadněna jejich případná integrace. Zatímco „high level structure“ nemůže být změněna, můžou být přidány podkapitoly.

Kapitola 1: Předmět normy (Scope)
Kapitola 2: Citované dokumenty (Normative references)
Kapitola 3: Termíny a definice (Terms and definitions)
Kapitola 4: Kontext organizace (Context of the organization)
Kapitola 5: Vedení (Leadership)
Kapitola 6: Plánování (Planning)
Kapitola 7: Podpora (Support)
Kapitola 8: Provoz (Operation)
Kapitola 9: Hodnocení výkonnosti (Performance evaluation)
Kapitola 10: Zlepšování (Improvement)

Řízení změn v rámci normy ISO 45001:2018

Norma ISO 45001:2018 byla zveřejněna 12. března 2018 a nahrazuje normu OHSAS 18001:2007. Jedná se o první mezinárodní standard pro bezpečnost a ochranu zdraví (OHSMS). Norma přijímá strukturu Annex SL, čímž je zajištěna lepší integrace s ostatními systémy řízení, které jsou rovněž

Související dokumenty

Související články

Sdílené pracoviště dvou zaměstnavatelů
Pandemie, globální výzva pro resilientní systémy BOZP
Zemní a výkopové práce - druhá nejrizikovější činnost na staveništi
Členění nebezpečí a rizik BOZP a ergonomie
Předcházení zdravotním rizikům u pracovníků úklidu
Zpracovatelský průmysl je také zdrojem řady pracovních úrazů
Údržba je vysoce rizikovou činností
BOZP v digitalizovaném světě
Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek
Řízení BOZP a hodnocení rizik v odvětví vzdělávání
Rizika pracovního prostředí v Moravskoslezském kraji
Lidský faktor a vyhrazená technická zařízení
Využívání umělé inteligence ve vzdělávání
Stop úrazům a nemocem souvisejícím s prací
Fyzicky a psychicky náročné stavebnictví
Doba covidová, aneb evoluce BOZP u zaměstnavatele
Digitalizované školení a inteligentní ochrana budoucnosti
Bezpečnost práce při používání zdvihacích zařízení
Zdravotní a bezpečnostní rizika ve stavebnictví

Související otázky a odpovědi

Školení první pomoci
Pracovní úraz - externí pracovník
Práce ve ztíženém prostředí
Počítání lhůty pro dohled lékaře na pracovišti
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Zdravotní způsobilost zaměstnance - stavbyvedoucího a řidiče
Pracovnělékařská péče - mimořádné prohlídky po dlouhodobé nemoci
Povinnost společnosti mít závodního lékaře
Periodická prohlídka - návaznost na další prohlídku
Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Pozbytí zdravotní způsobilosti a možná řešení
Povinnost absolvovat preventivní lékařské prohlídky
Zdanění náhrad při pracovním úrazu
Pracovní úraz
Odškodnění pracovního úrazu
Testování a očkování v sociálních službách
Skupina prací z hlediska BOZP a pro zaručenou mzdu - obsluha váhy
Odmítnutí testování na přítomnost covid-19