Benchmarking, měření a monitorování výkonnosti BOZP

Vydáno: 27 minut čtení

Zaměstnavatelé potřebují jednoduché a nenákladné nástroje k zajištění neustálého zlepšování jejich systémů řízení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců při práci. Jednou z možností je využití principů benchmarkingu a výsledků měření a monitorování jejich výkonnosti v oblasti BOZP. U organizací se zavedeným systémem řízení bezpečnosti a ochrany zdraví podle mezinárodně uznávané normy OHSAS 18001 nebo národního programu Bezpečný podnik se často prokazuje jejich neustálé zlepšování v oblasti BOZP za pomocí indikátorů, kterými jsou například počty úrazů za kalendářní rok a závažnosti vyjádřené v průměrném počtu zameškaných dnů na jeden pracovní úraz.

1. Úvod

Prokazování neustálého zlepšování systému řízení BOZP prostřednictvím statistických údajů, které jsou založeny pouze na úrazech nebo poškození zdraví, nemusí vždy odrážet skutečný stav bezpečnosti v organizaci. Peter Drucker, zakladatel moderního managementu, řekl „Když něco nemůžete změřit, nemůžete to ani řídit.“, což je v tomto kontextu výstižný výrok. K sledování výkonnosti BOZP v organizaci můžeme tedy využít i jiné indikátory a nástroje, než je jen statistika o pracovních úrazech a poškození zdraví.

2. Využití benchmarkingu v praxi

Benchmarking je neustálý a systematický proces porovnání a měření výrobků, služeb, procesů, postupů, metod, vlastní organizace s ostatními, a to za účelem definování cílů pro zlepšování vlastních aktivit. Benchmarking tak napomáhá organizaci k odhalení jejich silných a slabých stránek ve srovnání s ostatními a k lepšímu pochopení vlastních činností a činností ostatních.

Benchmarking může organizace rovněž využít i jako prostředek pro motivaci vlastních zaměstnanců k neustálému zlepšování v oblasti BOZP. Je to plánovaný proces, kdy organizace srovnává její stav a výkonnost v bezpečnosti a ochraně zdraví zaměstnanců s jinými organizacemi, a to za účelem:

  • snížení počtu úrazů a poškození zdraví,
  • zlepšení souladu s požadavky právních předpisů,
  • snížení nákladů spojených s vypořádáním mimořádných událostí.

Benchmarking ovšem není jen o srovnávání dat nebo kopírování vašich konkurentů. Nesnažte se pouze kopírovat vaše konkurenty, ale věnujte pozornost zajímavým myšlenkám, námětům a principům, které jsou uplatnitelné a realizovatelné ve vaší organizaci. Benchmarking je rovněž o neustálém učení se od druhých, nalezení silných a slabých stránek u jednotlivých procesů a v neposlední řadě i poučení se od ostatních, což ve své podstatě vede k reálnému zlepšení systému řízení BOZP v organizaci. Klíčovým prvkem v dosažení úspěchu je závazek vrcholového managementu a uvědomění si, že bezpečnost a ochrana zdraví zaměstnanců je stejně tak důležitá jako výroba a spokojenost zákazníka.

Přínosy benchmarkingu:

  • zlepší vaši image na trhu, což je důležité z důvodu získání a udržení zakázek,
  • poučíte se a využijete dobré myšlenky ostatních („nekopírujte“ bezmyšlenkovitě, ale přizpůsobte vašim konkrétním podmínkám),
  • docílíte vývoje pozitivního vztahu s dodavateli a zákazníky,
  • pomůže vám zjistit, kde jste (někdy si chybně můžete myslet, že jste lepší než průměr, ale realita může být jiná),
  • ušetří vám finanční prostředky (náklady na pojištění, zvýšená produktivita a snížená fluktuace),
  • zlepší celkový systém řízení BOZP v organizaci a sníží rizika, která by mohla mít negativní vliv na bezpečnost a zdraví vašich zaměstnanců.
Příklad z praxe:

Spolupráce v rámci odvětví

Výrobce oděvů byl znepokojen stavem počtu úrazů u šicích strojů. Náklady spojené s úrazy byly vysoké. Organizace tak zmapovala ostatní organizace působící ve stejném odvětví, u kterých byl rovněž tento problém. Organizace se dohodli na standardu odrážející nejlepší praxi, přičemž se spojili s výrobcem. Výrobce na základě těchto poznatků upravil ochranný kryt na šicím stroji. Po těchto úpravách došlo k snížení počtu úrazů.

Výrobce potravin na základě zvýšeného počtu úrazů se rozhodl, že organizace potřebuje zlepšit její kulturu BOZP. Organizace se spojila s ostatními organizacemi s lepší kulturou BOZ

Související dokumenty

Související články

Prediktivní ukazatele výkonnosti pro trvalé zlepšování BOZP
Nová pojetí systému managementu pohledem normy ISO 45001
Novela vyhlášky o pracovnělékařských službách
Inteligentní systémy pro monitorování BOZP
Zemědělství a lesnictví jedno z nejrizikovějších odvětví
Bezpečnost práce při používání zdvihacích zařízení
Manipulace s břemeny
Sedmá novela nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci
Zdroje zábavy i poučení o bezpečnosti a ochraně zdraví pro děti a mládež v prostředí internetu
Sdílené pracoviště dvou zaměstnavatelů
Motivační faktory a bariéry pro hodnocení rizik a řešení otázek BOZP
Digitalizace s důrazem na virtuální realitu jako součást vzdělávacích procesů v BOZP
Digitální technologie, stres a muskuloskeletální poruchy
Novela nařízení vlády č. 361/2007 Sb., s účinností od 20. 5. 2021
Pandemie, globální výzva pro resilientní systémy BOZP
Členění nebezpečí a rizik BOZP a ergonomie
Novinky v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví ve školství
Znalostní systém prevence rizik v BOZP
Zvažování rizik, kompetence a povědomí v systémovém řízení

Související otázky a odpovědi

Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Školení první pomoci
Pracovní úraz - externí pracovník
Práce ve ztíženém prostředí
Počítání lhůty pro dohled lékaře na pracovišti
Zdravotní způsobilost zaměstnance - stavbyvedoucího a řidiče
Pracovnělékařská péče - mimořádné prohlídky po dlouhodobé nemoci
Povinnost společnosti mít závodního lékaře
Periodická prohlídka - návaznost na další prohlídku
Pozbytí zdravotní způsobilosti a možná řešení
Povinnost absolvovat preventivní lékařské prohlídky
Zdanění náhrad při pracovním úrazu
Pracovní úraz
Odškodnění pracovního úrazu
Testování a očkování v sociálních službách
Odmítnutí testování na přítomnost covid-19
Zkouška na alkohol v krvi
Úhrada psychologického vyšetření zaměstnance
Smlouva o výkonu funkce prokuristy - pracovní úraz a nemoc z povolání